-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Focus 1.6 TDCi 115 hk Titanium
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Så blir det altså den nye verdensbilen fra Ford som stikker av med seieren i årets kompakte stortest.
Det tok ikke lang tid før mange av våre testere plukket ut Focus som sin favoritt. Dagen på Vålerbanen og våre målinger understreker at Ford har kommet opp med en bil som fungerer svært godt til det aller meste.
Allerede fra forrige generasjon har Focus fremstått som den klart mest velkjørende bilen i denne klassen. Riktignok har den nye bilen blitt hakket mindre skarp enn forgjengeren, men kanskje bidrar det ytterligere til å lage en svært god miks mellom komfort og sportslighet.
Ute på veien blir man glad av å kjøre Focus, og det selv med den samme dieselmotoren som også sitter i to av de franske og i Mazda. Girkassen er lettsjaltet og presis, og interiøret matcher Opel Astra helt inn til døra.
Setene har ikke like mange innstillingsmuligheter som i Astra, men likevel er det enkelt å finne en svært god sittestilling. Om du er mann på 1,90 eller dame på 1,65 finner du deg raskt til rette.
I tillegg har Ford tatt et steg tilbake i forhold til instrumenteringen som finnes i dagens Mondeo. Der kan det bli i overkant tivoli i fargevalget, i Focus har man holdt seg akkurat på den riktige siden.
Testpanelet karakteriserer Focus som «En komplett kompaktbil. Moderne, velkjørende og godt med plass.» Dette er en bil som definitivt kan fungere som en familiebil for en tobarnsfamilie.
Focus har hentet mange sikkerhetssystemer fra den større Mondeo, utstyr som vi tidligere har sett hos Volvo. Aktive sikkerhetssystemer som blindsonevarsler og et system som ikke bare varsler, men også styrer bilen inn på rett kurs om du er ferd med å krysse en kantstripe, gjør at Focus scorer helt oppunder maks på sikkerhet.
Pluss:
Nydelige kjøreegenskaper. Aktiv sikkerhet.
Minus:
Trang i baksetet. Savner flatt gulv når bakseteryggen legges ned.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus