-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Automatisk på alle fire - del 1
Forutsetning
- Innledning
Dette er biler som er skreddersydd for norske forhold, med sin høye bakkeklaring og firehjulsdrift. En grunn til at mange velger en SUV er at de sitter høyere enn i en vanlig stasjonsvogn, med god oversikt over trafikken.
Mitsubishi ASX er etter hvert en velkjent aktør i segmentet SUV-light. Men for de kundene som vil ha automatgir har altså ikke denne bilen stått på ønskelisten – før nå.
En detalj som skiller nykommeren Suzuki S-Cross fra den mer etablerte ASX, er at karosseriet er 5 cm lavere. Lengde og bredde er helt identisk, mens akselavstanden er 7 cm lenger i favør av ASX. Lavere karosserihøyde går ikke på bekostning av bakkeklaringen, her skiller det nemlig bare 1 cm.
Begrenset sikt
En ulempe med denne karosseriformen er at det er vanskelig å vite hvor bilene «begynner og slutter». Eksteriørdesignen går på bekostning av utsynet fra førerplassen, både ute i trafikken og ved parkering. Av disse to bilene er det på S-Cross at lav bakrute og bred C-stolpe reduserer siktsonene mest.
Det er derfor ikke tilfeldig at begge testbilene er utstyrt med ryggekamera. Siktproblemet er minst i ASX, rett og slett fordi designerne har latt blyanten løpe i en noe mer fornuftig linje bakover.
Vi har tidligere hevdet at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle. Sånn sett kan vi plassere S-Cross i samme bås – men ikke misforstå oss, førermiljøet i begge bilene er enkelt og funksjonelt. Skinnsetene i ASX er litt for glatte til å by på fullgod sidestøtte, og dessuten savner vi mulighet for å kunne vinkelregulere sitteputa mer i bakkant.
Lasteplass på det jevne
Bagasjevolumet er nærmest identisk hos de to, men er det lasteplass du prioriterer, er det mer å hente hvis du velger en vanlig stasjonsvogn i kompaktklassen. Bagasjerommet i Suzuki C-Cross rommer for eksempel 175 liter mindre enn i Golf stasjonsvogn.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Suzuki SX4 S-Cross