-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Automatisk på alle fire - del 2
Forutsetning
Sittekomforten i baksetet er en detalj som må nevnes. Takhøyden i S-Cross er et problem for personer over 175 cm. Det er noe bedre takhøyde i ASX, men her er det bakseteryggen som reduserer komforten. Ryggen kan stilles i to posisjoner, men vi sitter ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.
Kraft nok
Det er naturlig nok et visst sprik i kraftressursene hos testrivalene denne gang, med 120 bensinhester i S-Cross og 150 dieselhester i ASX. Sistnevnte er kombinert med en velfungerende sekstrinns automat, mens rivalen er satt opp med trinnløst CVT-gir (Continously Variable Transmission).
Forskjellen er merkbar når det gjelder akselerasjon, det skiller et par sekunder fra null til hundre. Det er likevel dreiemomentet som utgjør en større forskjell i praksis, hvor dieselmotoren har langt bedre trekkevne, både når du møter motbakker og når det gjelder å trekke tilhenger. ASX kan trekke 1400 kg, mens S-Cross må begrense seg til 1200 kg.
Begge har drift bare på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring, firehjulsdriften kobler seg inn automatisk når det registreres en hastighetsforskjell på et av forhjulene. Begge har mulighet til å låse kraftfordelingen med 50/50 foran/bak. Ettersom de ikke har reduksjonsgir, er dette langt fra noen terrengbiler – men de takler tøffere veier og dårligere underlag bedre enn SUV-konkurrenter som ikke har slik Lock-funksjon.
Når det gjelder kjøreegenskaper på asfaltvei, er det ikke mye som skiller. ASX har fått et helt nytt multi-link bakhjulsoppheng. Og takk for det, for vårt ankepunkt mot ASX har tidligere nettopp vært et hjuloppheng som i for liten grad svelger unna slag og vibrasjoner.
Godt utstyrt
Begge testbilene har et solid utstyrsnivå, uten at de på noen måte briljerer med sofistikerte løsninger. De har for eksempel verken adaptivt lys eller spesielle førerstøttesystemer. Ingen av dem leser trafikkskilt, men standard skiltinformasjon ligger i navigasjonssystemet.
Begge kan vise til både navigasjonssystem og ryggekamera. For ASX betyr det ellers at vi finner panorama-glasstak, xenon hovedlys, regnsensor, lyktespylere og skinnseter på dette utstyrsnivået.
S-Cross med øverste utstyrsnivå har også stort glasstak, foruten parkeringssensorer foran og bak, regnsensor, bi-xenon hovedlys, LED kjørelys, skinnseter, 2-sone klimaanlegg og lyktespylere.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Suzuki SX4 S-Cross