Porsche ut av Le Mans

Dermed er den tyske kvartetten komplett. Porsche er den siste av de tunge som har fortalt at fra nå av er det Formel E som gjelder.

Publisert Sist oppdatert

Fra venstre: Porsche-toppsjef Oliver Blume, Formel E-grunnlegger og -toppsjef Alejandro Agag og Porsches sjef for forskning og utvikling Michael Steiner:

I forrige uke hadde vi en Formel E-oppsummering. Audi og BMW hadde fortalt at nå sto de klare for å entre en-seters-klassen Formel E. Og den 24. juli var det Mercedes sin tur.

Hyggelig for Formel E-klassen, men trist for DTM – med det nye engasjementet trekker de seg fra den serien.

Årets siste to runder i Formel E-serien gikk i helgen i Montreal – og der kunne man glede seg over enda et kommende medlem.

Fredag var det nemlig Porsches tur til å fortelle at nå var meget store deler av deres sports-fremtid elektrisk. Fra 2019-sesongen (som nok også kommer til å starte senhøstes året før) skal de stille med eget lag.

I motsetning til de andre nykommerne har de ikke sagt noe om de skal overta et eksisterende team, eller bygge opp sitt eget, men de har i hvert fall sagt – sjokkbølger over hele arenaen – at de skal droppe LMP1-klassen i WEC.

I klartekst: de skal ikke lenger delta i øverste klasse på Le Mans.

Det kan skape ringvirkninger, Toyota har sagt at deres fortsatte deltakelse der er avhengig av at de har konkurrenter. Vi regner med at de vil sende ut en melding om hva som skjer nå i løpet av denne uken.

Også for Porsche er overgangen naturlig. De står jo også klar til å lansere sitt elektro-bil-program.

- At vi begynner å delta i Formel E, med suksess håper jeg, er en naturlig del av vår Mission E. At reglene gjør det stadig enklere for deltakerne å utvikle egen teknologi gjør oppskriften attraktiv for oss, sa Michael Steiner – styreansvarlig for forskning og utvikling.

- Porsche arbeider med en rekke alternative, innovative drivlinjer og for oss er Formel E det beste konkurransemiljøet der man kan utvikle biler med høy ytelse, samtidig som det legges ekstrem vekt på miljø, effektivitet og bærekraft.

Han føyde til at Porsche allerede hadde gjort de første skrittene i retning av en egen Formel E-bil.

Han kunne også ha føyet til at med Montreal som finale fikk vi det beste eksemplet på hvor spennende og dramatisk denne bilsportgrenen kan være.

Tittellederen, Sebastian Buemi, ble disket i første løp fordi man fant at Renaulten hans var undervektig. De hadde måttet bygge den om etter en brann i bilen og hadde ikke fått tid til å kontrollveie den før start.

Hadde han fått beholde tredjeplassen sin hadde tittelen var sikret.

I stedet var det det andre løpet som avgjorde det hele. Der gikk nemlig lørdagens nummer seks, Lucas di Grassi, til start med seks poengs forsprang på Buemi.

Siden di Grassi kjører Abt-Audi, som lå på andre plass i merkemesterskapet, kunne en god plassering nå faktisk også snike Abten foran Renault på total-regnskapet.

Slik gikk det ikke, Renault sikret sin mestertittel men siden Buemi skåret null poeng i begge Montreal-rundene var det di Grassi som kunne krones som årets verdensmester. Og den svenske sensasjonen Felix Rosenqvist, som kjører for Mahindra (sammen med Formel 1-veteranen Nick Heidfeld), klarte å jobbe seg opp på tredjeplassen.

Tett racing begge dagene, lørdag var det bare ti sekunder som skilte vinneren og nummer seks i mål. Søndag var det under et sekund mellom nummer en og to. Og noe av det aller beste; hvert løp varer sjelden mer enn et kvarter – man bytter bil halvveis – så arkade-game-generasjonen får ikke tid til å begynne å kjede seg.

Med mange flere av de tunge om bord nå kan denne nye klassen bare bli bedre og bedre.

Powered by Labrador CMS