-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nye drypp fra Nissan
Det går knapt en uke uten at Nissan minner oss på begivenheten som skal finne sted i Tokyo i september.
Foreløpig er det smått med essensielle fakta som er sluppet ut.
Det som primært opptar elbilkjøpere er jo rekkevidde. Det eneste vi har fått vite så langt er at forbedret aerodynamikk og lavere vekt skal gi bedre rekkevidde enn i dagens modell som har en teoretisk rekkevidde på 250 kilometer.
Det skulle jo bare mangle også – nå som Opel har satt standarden med Ampera-e må vi kunne forvente at Nissan legger lista på et tilsvarende nivå. Men det får vi altså ikke vite før den 6. september.
Selvkjørende
I stedet blir vi fortalt at bilen er utstyrt med ProPilot – Nissans betegnelse på autonome funksjoner. Bilen kan altså under gitte forutsetninger selv «ta over» rattet, gasspedalen og bremsene når man ligger i en godt oppmerket fil på motorveien.
Uten at Nissan går i detalj på hvor lenge eller i hvilke hastigheter, forteller de at dette er ideelt når man kjører i tung trafikk.
I ProPilot inngår også helautomatisk parkering – noe som løser mange sjåførers store mareritt. Nissan har laget en video som viser hvor elegant de har løst dette.
Og så betegner de e-Pedal som en revolusjonerende teknologi. Ved å vri på en bryter gjøres gasspedalen om til en e-Pedal slik at man kan både akselerere, retardere og stoppe helt ved kun å bruke én pedal.
Ifølge Nissan blir dermed Leaf verdens første (den påstanden får de selv stå for, jeg tør ikke) en-pedal-drevne bil som er i stand til å stoppe helt, selv i bakker, holde seg i den posisjonen, og så fortsette turen når man måtte ønske det.
Førere kan foreta nitti prosent av kjøringen sin med e-Pedal, ifølge Nissan, og det skal være spesielt nyttig når man kjører i tett trafikk – hvis man da ikke gjør det autonomt som nevnt over.
Nye Leaf skal avdukes 6. september, og frem til da får vi greie oss med noen detaljbilder og et par videosnutter som forteller litt om teknologien.