Mange fravær, men også mye på plass - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mange fravær, men også mye på plass
Den virkelig spennende konfrontasjonen på Paris-utstillingen neste uke vil være årets el-summit. Audis e-Tron, EQC fra Mercedes-Benz, og Jaguar I-Pace på samme gulv. For første gang kan de sammenlignes direkte.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Men før vi tar for oss disse tre virkelig viktige bilene i detalj, kan vi slå fast at det blir litt fravær fra årets bilutstilling i Paris. Med aner tilbake til 1898 er den verdens eldste, men nå begynner det kanskje å bli vel ambisiøst å kalle den Mondial de l’Auto.

Det blir litt tynt når Ford, Fiat-merkene, Folkevogn, Nissan, Opel, Volvo, Mini, Infiniti, Bentley og Lamborghini er blitt borte.

Til gjengjeld fyller arrangørene på med motorsykler og med «ny mobilitet».

Det er litt for tidlig å si om vi kan ta disse seksjonene på alvor, eller om de er paniske forsøk på å fylle utstillingshallene.

Til gjengjeld er det ikke for tidlig å fortelle at det blir to debuter her. For første gang får vi en bil fra Vietnam. VinFast har lovet å komme – biler fra en av Vietnams største eiendoms-grupperinger med hjelp fra BMW, Magna og Pininfarina.

Den andre debuten blir produksjonsbiler uten sidespeil. Slike vi har sett på konseptbiler i 25 år nå – endelig er de en realitet – flere år etter at regelverket faktisk åpnet for det.

Først ut er Lexus og Audi – men enda førstere var Mercedes som viste sin speilløse Actroslastebilutstillingen i Hannover i forrige uke.

Nok en gang har lastebilene slått personbilene når det gjelder teknisk utvikling.

På tross av mange merker som mangler, vil vi få mange nye modeller der. Den nye 3-serien fra BMW, for eksempel. Det er en viktig modell for München-fabrikken – i fjor representerte den rundt 16 % av totalt salg, med cirka 400.000 enheter.

Det ligger flere elektrifiserte versjoner i denne familien, som nå er i sin syvende generasjon. Så selv om segmentet ikke vokser, vil 3-seriens betydning fremdeles øke på grunn av nye drivlinjer.

Se også opp for den nye X5 – ifølge JATO solgte den 80.000 eksemplarer i første halvår i år. En ny versjon, og sterk rival til nye GLE, vil kunne gjøre den til bestselger i segmentet.

Glem heller ikke Z4. Et av verdens minste segmenter i antall, men stor i prestisje, og ikke minst er den viktig i den lille interne konkurransen der vi også finner TT og SLC. Og så har jo BMW vært så skjødesløse med maskeringen av 8-serie Cabriolet i det siste, at mye tyder på at den dukker opp i Paris også.

Det er mange som gleder seg til den nye Suzuki Jimny – allerede velkjent hjemme i Japan. At den bare er oppført med tre dører i katalogen kan oppfattes som et handicap, men den vil nok allikevel få betydning i det voksende A-SUV-segmentet.

Nordmenn vil bare ønske å få vite når den kommer som elektrisk eller hybrid! Derfor er den norske importøren foreløpig avventende til å sette den på programmet sitt.

Tilsvarende med DS 3 Crossback, men der har vi svaret. 

Helt i begynnelsen av oktober kan du nemlig reservere din egen, i E-tense-versjon, på nettsiden. Det vil si 50 kWh batteri og minst 300 km WLTP rekkevidde. For å være ekstra kreativ har importøren lagt reserevasjonsbeløpet på treeren på kr 3.333.

Siden den er bygget på samme plattform som for eksempel Opels Crossland X og nye modeller fra både Citroën og Peugeot, kommer den også som «bil». Med en rekke motorer i utvalget, inntil 155 hk, og åtte trinns automat.

En av konkurrentene vil selvfølgelig være Audis Q2, som det ikke skjer noe med. Derimot kommer velkjente A1 i ny versjon, og mens den er en garantert suksess vil den nye Q3 få litt mer å slåss mot.

Audi hadde en gang ledertrøyen i det tøffe C-SUV segmentet. Den ønsker de selvfølgelig å vinne tilbake nå.

Seats nye Tarraco – litt over Ateca og klar til å gå i strupen på Peugeot 5008 – kommer også til å vekke interesse, samtidig som vi skal ønske Corolla velkommen tilbake

Den nye Touring Sports, med det ny-gamle navnet foran, skal erstatte Auris Touring Sports, og selv om det kanskje ikke er den Toyotaen vi tenker først på i Norge, er fremdeles kompakte stasjonsvogner populære på mange europeiske markeder. Og hos oss selger den bedre enn Prius.

Kia ProCeed skal blir spennende å møte i levende live. Konseptet vi møtte i Frankfurt i fjor høst så jo meget lovende ut, mens produksjonsbilen selvsagt er kraftig tonet ned i uttrykket. Blir den "en ny Stinger", eller bare nok en dusinvare? Det skal vi fortelle mer om etter å ha sett og tatt på den i Paris.

Mercedes skal vise tredje generasjon B-Klasse, og kanskje overrasker de også med en ny SUV på samme plattform? Det vi i alle fall vet er at AMG skal vise sin første utgave av den nye A-Klassen som A 35 4Matic. Den blir heftig.

Men størst oppmerksomhet vil åpenbart Mercedes-mot-Audi-mot-Jaguar få.

Det blir selvfølgelig umulig å sammenligne de såkalte kjøreegenskapene – i den grad det er av interesse. Men vi kan fylle ut mange av detaljene nå, og sammenligne de oppgitte papir-spesifikasjonene.

Slik for eksempel:

Tekst/Modell

Audi e-Tron*

Mercedes EQC**

Jaguar I-PACE*

Rekkevidde, WLTP km

400*

450**

480*

Ytelse, hk

360

408

400

0-100 km/t, sek

5,7

5,1

4,5

Lengde, cm

490

476

468

Vekt, kg

Ikke oppgitt

2435

2133

Oppgitt ladetid, min.

35

40

40

Bagasjeplass, liter

660/1725

500

656/1453

Tilhengervekt, kg

1800

1800

750

*Data ifølge den nye WLTP målemetoden

**NEDC målemetode, WLTP ikke oppgitt

Dette behøver man imidlertid ikke reise til Paris for å erfare. Derimot forteller ikke disse tallene noe som helst om hvordan bilene føles inni.

Her kan du lese mer om Audi e-tron 

Både Audi og Mercedes ble møtt med en viss skuffelse over at el-bilene deres så ut som at gamle Rudolf Diesel eller kollega Nikolaus Otto ville vært svært så komfortable med å se en av sine skapninger nede i maskinrommet.

Les flere detaljer om Mercedes EQC

Det ser med andre ord ikke ut som om noen av disse bilene har utnyttet de muligheter som ligger i layout av elektriske komponenter.

Jaguaren er derimot meget mer cab-forward og det vi allerede vet om den er blant annet at den har et tiltrekkende interiør med veldig god plass i alle retninger.

Jaguar I-Pace er den eneste av bilene vi så langt har prøvekjørt – les vår erfaring her

Det som skal bli virkelig spennende å se er om tyskerne har hentet ut noe av de volum-fordelene eldrift i teorien byr på, eller om vi fremdeles skal kjøre en gammel bil, som tilfeldigvis er drevet av elmotorer.

På tross av fraværende deltakere: Paris-utstillingen vil være viktig også i år.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: