-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Meccano gir nye muligheter
Selvfølgelig er det på sin plass at Lego stiller ut på store bilutstillinger. Tilskuerne er jo ofte store barn. Men på Paris-utstillingen fikk de ny konkurranse.
Jeg har vel tidligere nevnt at jeg begynner å bli lei de store Lego-bilene.
At man skal bygge tro kopier i skala 1:1 (eller mindre) med firkantede klosser er selvfølgelig morsomt, men det ser ikke alltid like morsomt ut.
På Paris-utstillingen viste danskene fem to store biler. En Formel 1 racer, og så kom den store Bugattien som de har kjørt så hardt på i det siste.
Imponerende nok – og ikke så mange klosser som jeg egentlig trodde, men jeg ble allikevel mer fascinert av en stand litt lenger nede i lokalet.
Der viste franske Meccano hva det gikk an å få til. Du finner mange flere eksempler her.
Selve merket har en historie som startet i England for 120 år siden. Franskmennene kastet seg ivrig på konseptet i 1921, og i dag eies det hele av et fransk konsern som også har utvidet det hele.
I Paris hadde de satt opp en lab der alle, barn og godt voksne, kunne sette seg å skru. På en halv times tid var det selvfølgelig umulig å gjøre noe tilsvarende den strålende Ducati-replicaen som allerede var bygget, eller den halv-skala lukkede superbilen.
Men du store verden så bra det var å sitte der med flotte elementer, skruer og fastnøkler og virkelig bygge noe, i stedet for bare å klikke ting på plass.
Og med motorer og tannhjul og en mengde mekaniske muligheter, er det virkelig fristende å begynne på nytt igjen.
Et virkelig lyspunkt på årets Paris-utstilling.