Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept
Lynk & Co 03 Cyan Concept

Kjapp kineser – med hjelp fra Sverige

Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det jo klare relasjoner her – Lynk & Co er, akkurat som Volvo, under Geely-paraplyen. Og svensken som har fått i oppgave å bygge racerbilene deres er Christian Dahl, gründer og tidligere eier av Polestar som for noen år siden ble overtatt av Volvo.

I dag driver Dahl selskapet Cyan Racing. Erfaringen fra racing-delen av Polestar har han tatt med seg videre til det nye selskapet, sammen med dyktige medarbeidere som har bygget mang en racerbil for Volvo gjennom årene.

Nå har de lekt seg med å bygge Lynk & Co 03 Cyan Concept – en racerbil for gatebruk.

Dette er noe de behersker – de samme folkene bygget for noen år siden heftige konseptbiler basert på både C30 STCC-bilene og senere S60 STCC som begge, så vidt jeg husker, endte som produksjonsbiler i små opplag.

– Dette er et naturlig steg for oss sammen med Lynk & Co. Å bygge en gateversjon av en racerbil er en fin måte å lære mer om bilen og dens karakteristikk, sier Christian Dahl.

– Dette er foreløpig et konsept, men det kan også være et første skritt mot å lage en høyytelsesbil for Lynk & Co-kunder der vi bringer erfaring fra racerbanen til gaten.

Cyan Racing er Lynk & Co Motorsports offisielle partner i touring car-VM hvor de skal delta med fire Lynk & Co 03 TCR-biler og toppførere som Thed Björk, Yvan Muller, Andy Priaulx og Yann Erlacher.

– Vår filosofi har alltid vært å bygge biler for alle slags forhold, sier Henrik Fries, R&D-sjef hos Cyan Racing.

– En bil som skal vinne et mesterskap må aldri overraske føreren. Den skal være balansert, uansett bane og værforhold. Å bygge gatebilen Lynk & Co Cyan Concept er ikke noe unntak. Vi bestreber oss for å få den til å yte på alle slags veier, under alle typer klima, sier Fries.

For tiden foregår testing av konseptbilen på spanske veier, samtidig som racing-teamet forbereder sesong på spanske baner.

Under panseret på konseptet sitter en 2-liters turbo med 528 hester og et dreiemoment på 504 Newtonmeter. Den trekker på forhjulene, har sekstrinns sekvensiell girkasse med paddle shift på rattet og multi-plate limited slip differensial.

De oppgir følgende ytelser:

  • 0-100 km/t - 4,4 sek.
  • 0-200 km/t - 10 sek.
  • 100-0 km/t - 30 meter
  • Toppfart - 310 km/t
  • Max sideveis g-kraft - 1,5G

Hjul

  • 20" bespoke Cyan felger
  • 285/30R20 dekk foran og bak

Chassis

  • Öhlins justerbare dempere

Bremser

  • Dobbel krets hydraulisk system
  • 6-pots calipere med 380 mm ventilerte skiver foran
  • 2-pots calipere med 278 mm ventilerte skiver bak

Vekt

  • 1287 kg
Powered by Labrador CMS