Med multimedia-pakke har barna sitt Ã¥ drive med pÃ¥ kjøreturen
Med multimedia-pakke har barna sitt å drive med på kjøreturen
Mercedes-Benz M-klasse
M-klasse bakfra
M-klasse bakfra
Mercedes-Benz M-klasse
M-klasse forfra
M-klasse forfra
Mercedes-Benz M-klasse
M-klasse interiør
M-klasse interiør

Ny M-klasse til høsten

Mercedes er snart klar med en ansiktsløfting på M-klassen. Selv om det er få synlige endringer, inneholder bilen hele 1100 nye eller oppdaterte komponenter sammenlignet med forgjengeren.

Publisert

Nye 17-tommers aluminiumsfelger er standard med helårsdekk i dimensjon 255/60 R17 på 5- og 6-sylindrede modeller og 275/55 R17 på modellene med V8’ere.

Interiøret har en ny senterkonsoll i tre som standard på samtlige varianter. Her finner du nye praktiske oppbevaringsrom mellom forsetene mens baksetepassasjerene nyter godt av nye koppeholdere, belyst askebeger, 12-volt terminal for tilkobling av for eksempel spillmaskiner samt justerbare dyser for ventilasjonsanlegget tilknyttet det automatiske klimaanlegget.

Nye motorer
To kraftige nye motorer har funnet veien fra S-klassen til den oppgraderte M-klassen, en 4-liters V8 dieselmotor med 250hk og en 5-liters V8 bensinmotor som yter 292hk. Dieselmotoren i ML 400 CDI er en av de kraftigste på markedet. Den akselerer den nesten tre tonn tunge bilen fra 0-100 km/t på kjappe 8,1 sekunder, har en toppfart på 213 km/t og et forbruk på bare 10,9 liter/100km. Maks dreiemoment på 560 Newtonmeter oppnås allerede ved 1700 omdreininger.

ML 500, som erstatter ML 430, er utstyrt med en 5-liters V8er som klarer 0-100 km/t på 7,7 sekunder, har en toppfart på 221 km/t og et maks dreiemoment på 440 Nm ved 2700 o/min. Alle de nye M-klasse variantene er utstyrt med en 83-liters drivstofftank som gjør at du kan forflytte deg lange strekninger mellom hvert tankstopp.

Fem varianter
De nye V8-modellene skiller seg fra øvrige modeller ved en diskret kromdekor på grillen og dørhåndtakene samt spesielle felger. Den ultimate toppmodellen i klassen blir ML 55 AMG med en 347-hesters V8er, men det finnes også rimeligere versjoner i tillegg til disse tre. Den femsylindrede dieseldrevne ML 270 CDI fortsetter og det gjelder også den bensindrevne ML 320.

Dagens versjon av Mercedes M-klasse starter på kr 637.900 for ML 270, og lite tyder på at den oppjusterte modellen blir billigere når den etter hvert finner veien til Norge. Etter avgiftsomleggingen i vår vil ikke nye M-klasse bli levert som varebil.

Powered by Labrador CMS