-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo Crosswagon: Alfa Quattro Stagioni
Navnet Alfa Romeo gir assosiasjoner til smekre coupeer og snertne sedaner. Nå kan vi også tenke på firehjulstrekkere med dieselmotor og takstativ.
Først publisert i BIL 6 - 2005.
Alfa Romeo er ikke nybegynnere på 4x4-fronten, de har hatt flere modeller med drift på alle fire hjul de siste 20 årene. Og de nyeste JTD-motorene er blant markedets beste dieselmotorer, som også benyttes i Opel og Saab. Når Alfa Romeo nå lanserer permanent firehjulsdrift på Sportwagon har de tatt i bruk betegnelsen Q4 igjen, noe som muligens irriterer Audi som snart kommer med sin Q7 SUV.
På Q4-modellene benytter Alfa Romeo det avanserte Torsen C-systemet, med elektroniske differensialer på fram- og bakaksel og mekanisk senterdifferensial. Normalt er drivkreftene fordelt med 42/58 foran og bak, men opptil 70% kan sendes til bakakselen under akselerasjon, eller 40% dersom bilen overstyrer. Systemet reagerer lynkjapt og intuitivt, og gjør bilen lett å kontrollere.
Q4-systemet er i første omgang å finne i Sportwagon og Crosswagon, men skal også finne vei til flere Alfa-modeller fremover. I forhold til den vanlige forhjulsdrevne Sportwagon er Q4-modellen 3,5 centimeter hevet, mens Crosswagon er 6,5 centimeter hevet. Crosswagon er i tillegg utstyrt med blant annet beskyttelsesplater foran og bak på undersiden, og leveres med såkalte helårsdekk.
Den ekstra fjæringsveien sammen med helårsdekkene gjør Crosswagon mer komfortabel enn den stive Sportwagon Q4 – fartshumper og liknende slukes uten problemer. Men for aktiv kjøring på svingete vei er Sportwagon å foretrekke, her kommer også Alfas utpreget direkte styring til sin rett. Begge versjonene er utstyrt med solide Brembo-bremser fra 156 GTA.
Prisforskjellen mellom Crosswagon og Sportwagon Q4 er 15.000 kroner, som det sikkert er verd for de som har behov for bedre fremkommelighet på hytteveien. Spranget ned til forhjulsdrevet Sportwagon er langt større – men de 70.000 ekstra kronene kommer ingen til å angre på at de har kostet på seg.
Med både et ypperlig firehjulsdriftssystem og en dravillig dieselmotor burde de to nyhetene hjelpe Alfa Romeo med å selge flere biler i Norge fremover. For mange blir plassen i baksetet og bagasjerommet for liten i Sportwagon, men for alle andre er nykommerne vel verd en prøvetur. Dette lover bra for de kommende 159 og Brera som også vil få Q4-versjoner.
Alfa Romeo Crosswagon 1.9 JTD Distinctive
Pris: kr. 454.900,-
Pris Sportwagon Q4: kr. 439.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1910 ccm. 110 kW (1503 hk) v/4000 o/min. 305 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 444 x 176 x 149 cm. Akselavstand: 259 cm. Bakkeklaring: 18 cm. Egenvekt m/fører: 1605 kg. Tillatt totalvekt 2025 kg.
Dekk: 225/55R17.
Bagasjerom: 360-1180 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,5 sek.
Toppfart: 192 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil.
CO2-utslipp: 188 g/km.