-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Det er noen år siden 407-betegnelsen forsvant på det europeiske markedet, men noen 408 fikk vi aldri. I stedet ble etterfølgeren døpt 508.
Men i Kina og Sør-Amerika benyttes 408-betegnelsen på en sedan basert på 308 med strukket akselavstand.
Nykommeren kan ved første øyekast se ut til å ha mye til felles med konsernfetter Citroën C4 som er merkets bestselger i Norge – en fastback med coupé-aktige linjer og litt ekstra bakkeklaring. Men Peugeot-modellen er vesentlig større i alle retninger.
Bilen er sågar lengre enn dagens Peugeot 5008, og dette gjør ifølge importøren 408 til en glimrende kombinasjon av elegant design og praktiske løsninger. Den kommer i flere elektrifiserte varianter – ladbar hybrid og etter hvert helelektrisk.
I første omgang kommer den som ladbar hybrid i to versjoner med gode muligheter for mye elektrisk kjøring i det daglige.
· 408 225 e-EAT8 har en bensinmotor med 180 og en elektrisk motor med 110 hestekrefter.
· 408 180 e-EAT8 har en bensinmotor med 150 og en elektrisk motor med 110 hestekrefter.
Begge hybridbilene har et fremdriftsbatteri på 12,4 kWt og elektrisk rekkevidde forventes å ligge på 55 km.
På et senere tidspunkt kommer 408 som ren elbil.
– 408 kommer først som plug-in hybrid, men er i høyeste grad viktig fra dag én da den vil være med på å bane vei for den helelektriske utgaven som kommer senere, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Godt med plass
Til tross for designet er dette en bil med god plass. Den er 4,69 meter lang og har et bagasjerom på 440 liter.
Akselavstanden er 2,79 meter og det skaper gode forhold i baksetet. Til tross for at dette ikke er en SUV, har den en bakkeklaring på hele 18,9 centimeter. Den totale høyden på bilen er 1,48 meter, kun 4 centimeter høyere enn 308 SW.
408 kommer med både oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute. Den har også proximity-nøkkel og elektrisk bakluke. 225 e-EAT8 har tillatt hengervekt på 1.400 kg.
Teknologi og kjøreglede
408 leveres med en rekke forbedrete assistanseprogrammer. Med seks kameraer og ni radarer skapes trygge rammer for en familie på tur. Her er det utstyr for enhver smak og behov:
· Adaptiv cruise control med stopp og start, samt en ny forbikjøringsfunksjon og anbefalt fart i henhold til skilting.
· Automatisk nødbrems og varsling i hastigheter fra 7 til 140 km/t.
· Utvidet skiltgjenkjenning som inkluderer stoppskilt, enveiskjøring, forbikjøring forbudt, samt fartsgrenser som også eksisterer i dag.
· Nattkamera som «ser» både dyr og mennesker. Strekker seg lengre enn fjernlys.
· Blindsonevarsling 75 meter bakover.
· Varsling av hindringer ved rygging langt utover parkeringssensorer.
· HD ryggekamera med vaskefunksjon.
· 360-graders parkeringsassistanse med kameraer både foran, bak og på siden.
· Matrix-lys som benytter fjernlys uten å blende møtende trafikk, og som sørger for overlegen oversikt over mørke høstveier.
Sjåføren kan også glede seg over siste generasjon i-Cockpit som kjennetegnes av et lite ratt og instrumentskjerm plassert i synsfeltet over rattet.
Nyheter for i-Cockpit:
· Rattet er oppvarmet.
· Ny 10-tommers skjerm.
· Masterknappene er nå programmerbare.
· Trådløs Car Play og Android Auto med mulighet for trådløs tilkobling av to telefoner.
· Tilkoblet navigasjon med OTA oppdatering, 4G.
– 408 er enda en Peugeot som byr på massevis av kjøreglede. Særlig i-Cockpit, som Peugeot er alene om, bidrar til den inspirerende kjøreopplevelsen, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen
Peugeot 408 Plugin-hybrid er ifølge importøren på plass i Norge april 2023.