BMW 7-serie

Når BMW lanserer fjerde generasjon 7-serie, har de som mål å vippe SKlassen av tronen med avansert teknikk og oppsiktsvekkende design.

Publisert Sist oppdatert

BMW 7-serie
BMW 7-serie

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Når de første nye 7-serie bilene ruller ut på norske veier, vil de garantert bli et samtaletema. Nykommeren har design som ligger langt fra de elegante og slanke linjene som preger dagens modell. Den nye frontdesignen avslører nykommeren som en BMW og er tung og kraftig, men den vil neppe bli det store diskusjonstemaet. Det vil derimot avslutningen bli. Her kan det se ut som jobben ikke er helt avsluttet, og bagasjeluken bare er lagt oppå bakskjermene.

Designen har tydeligvis vært et omstridt tema også internt hos BMW, og ikke alle vi snakket med på den tekniske presentasjonen var like begeistret. Fra tilhengerne av de nye linjene ble det poengtert at dette er design man må venne seg til og som vil bli bedre med tiden. Vi får håpe de har rett, og jeg må innrømme at de bilene jeg så kjøre inne på BMWs fabrikkområde tok seg bedre ut der enn inne i studioet hvor vi fikk presentert designen.

Interiøret er ikke like kontroversielt, men også det ligger langt fra det vi er vant til fra BMW. Det er tydelig at designavdelingen har stjålet noen ideer fra møbelindustrien når det gjelder form og materialer. Matte eller blanke trepaneler, aluminium og skinn dominerer: Tekstiler blir standard og skinn blir å finne på optionlisten.

iDrive
Designen preges av at BMW har tenkt helt nytt når det gjelder plassering av betjeningshendler og brytere. Rundt og på rattet finner du de funksjonene du trenger for å kjøre bilen, også gearspaken. På midten av dashbordet finner du betjeningen for klimaanlegget og skjermen som gir informasjon for radio, kjørekomputer, navigasjonssystem og hele iDrive-systemet.

iDrive er selve kjernen i 7-seriens nye interiørløsning. Der du normalt finner gearspak og håndbrekk, er det bare et elegant og voluminøst armlene med en stor aluminiumknapp. iDrive er delt inn i åtte hovedområder og utviklet for enkelt å kunne tilpasse funksjoner som klimaanlegg, lydanlegg, kjørekomputer, navigasjon, cruisekontroll og å overvåke bilens servicedata. Menyene er lagt opp slik at det er enkelt å finne frem under hvert tema, men med hele 700 funksjoner skal du beregne deg god tid den dagen du skal utforske iDrive.

Velgerknappen for iDrive kan skyves sideveis i åtte retninger, den kan dreies og ved hjelp av en liten elektrisk motor vil den tilpasses de ulike funksjonene slik at den kan dreies i tydelige trinn, gi motstand når den skyves og gi tydelig stopp. Når menyen ikke er aktiv kan knappen dreies fritt.

Men den nye 7-serien er ikke bare design og it-teknologi. Også når det gjelder motorer og gearkasser har den noe av det mest avanserte, om ikke det mest avanserte som er i produksjon i dag. Motorprogrammet vil etter hvert også inkludere en eller flere helt nye V-tolvere, men i første omgang kommer det to V-åttere, en 3,6-liter i 735i og en 4,4-liter i 745i. Fire år har det tatt å utvikle de nye motorene som har variable ventiltider for både innsugnings- og eksoskamakslene, det nye ventilstyringssystemet Valvetronic som regulerer ventilløftet og gjør gasspjeldet overflødig og en nytt innsugningssystem med trinnløst variabelt volum. Dette er BMWs mest avanserte produksjonsmotorer og Valvetronic, som justerer ventilløftet mellom 0,3 og 9,6 mm, bidrar alene til 10% reduksjon av bensinforbruket. Ved normal kjøring og forholdsvis liten belastning opererer motoren med mellom 0,5 og 2 millimeter ventilløft. Det gjør at bensinblandingen suges inn i forbrenningsrommet gjennom en svært smal spalte slik at den fordeles svært godt. Dermed oppnås en effektiv forbrenning, og i følge BMW oppnår de med dette systemet lavere forbruk enn GDI-motorene og uten de utslippsproblemene disse motorene sliter med.

Sekstrinns automat
Den nye 7-serien er første serieproduserte bil med sekstrinns automatgearkasse. Den nye gearkassen er utviklet i samarbeide med ZF og er 14 kg lettere og 5 cm kortere enn den gamle femtrinnskassen. Gearkassen styres med en aluminiumhendel til høyre for rattet og du kan også sjalte den manuelt ved hjelp av knapper på rattet. For å spare energi kobles momentomvandleren fra gearkassen når bilen står stille.

En annen funksjon 7-serien så langt er alene om, er elektronisk styrt parkeringsbrems styrt med en bryter på dashbordet. Den kan programmeres slik at den aktiveres hver gang du stanser, for eksempel ved et lyskryss. Straks du gir gass, slipper parkeringsbremsen automatisk. Parkeringsbremsen vil i slike tilfeller bremse alle fire hjul, mens den bare aktiviserer bremsene på bakhjulene når den brukes på vanlig måte. Når parkeringsbremsen brukes som nødbrems, bremser den alle fire hjul og har både ABS og CBC (Cornering brake control).

Dynamic Drive
Kjøreegenskapene og komforten er også forbedret, blant annet gjennom det BMW kaller Dynamic Drive. Dette systemet består av en aktiv krengningsstabilisator. På midten av et konvensjonelt stabilisatorstag i stål er det montert en hydraulisk styreenhet som kontrolleres elektronisk. En føler som registrerer sideveis akselerasjon er kromtappen i systemet. Når det registreres sideveis akselerasjon vil den hydrauliske styrenheten vri krengningsstabilisatoren slik at den strammes og hindrer krenging. Ved moderat sideakselerasjon med mellom 0 og 0,3 g vil det ikke forekomme krenging, ved sideakselerasjon opp til 0,6 g vil det tillates inntil 1 grad krenging, noe som tilsvarer ca 80 prosent reduksjon av krengingen. Ved sideakselerasjon med mer enn 0,6 g vil krengingen øke sterkt og gradvis for å advare sjåføren om grensen for sidegrep nærmer seg.

Fordelen med dette systemet er først og fremst at det ikke påvirker støtdemperne og fjærenes funksjon og gir bedre stabilitet og komfort på svingete ujevn vei. Stiver en opp fjæring og demping for å hindre krenging, vil komforten, og ofte også stabiliteten, på dårlig vei lide merkbart.

Som option kan 7-serien også leveres med et nytt elektronisk støtdemperkontrollsystem utviklet i samarbeide med Sachs. Mens slike systemer tidligere har justert fjæringsvei og demping i trinn, opererer det nye systemet med trinnløs justering og dermed med større presisjon.

65 prosent stivere
Hjulopphengene er delvis videreutviklet fra dagens 7-serie, men består også av nye løsninger og er produsert i aluminium. Karosseriet er ytterligere optimalisert i forholdt til forgjengeren. For å øke stivheten og styre kollisjonskreftene bedre, er 85 prosent av alle plateskjøter limt i tillegg til at de er punktsveiset. Det har gitt et karosseri som er 65 prosent stivere.

Kollisjonssikkerheten er forbedret gjennom et nytt styringssystem for kollisjonsputene. Hele 7 følere registrerer en eventuell kollisjon og avgjør hvilke kollisjonsputer og beltestrammere som skal utløses.

Det er lett å bli imponert over hvilken detaljoppmerksomhet BMW har lagt i denne bilen. Mange av de tekniske løsningene er i utgangspunktet enkle, men har vært vanskelige å utnytte uten avanserte elektroniske styringssystemer. Andre løsninger er kun basert på elektronikk, som for eksempel det nøkkelløse låsesystemet og iDrive.

BMW hevder at teknikken bare har vært et middel for å oppnå maksimal kjøreopplevelse, og at det er større grunn til å bli imponert over kjøreegenskapene og kjørekomforten enn teknikken. I hvilken grad det stemmer skal vi finne ut av når vi får prøvekjørt nykommeren i midten av oktober. Norgeslanseringen finner sted i slutten av november.

DETTE ER BMW 7-serie:

Lengde: 502,9 cm. Bredde: 1190,2 cm. Høyde: 149,2 cm. Akselavstand: 299,0 cm. Sporvidde f/b: 158,6/159,0 cm. Dekkdimensjon: 245/55WR17. Bagasjerom: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 88 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS