BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Foto: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016Datamanipulasjon: Carparazzi©
BMW 7-serie 2016
Datamanipulasjon: Carparazzi©

BMW fornyer toppen

Til høsten er det duket for ny 7-serie. Skal BMW endelig klare å utfordre Mercedes i kongeklassen også?

Publisert Sist oppdatert

I fjor ble det ifølge OFV registrert hele 100 nye eksemplarer av Mercedes S-Klasse i Norge. Det er regelrett utklassing når man sammenligner med 14 Audi A8 og 12 BMW 7-serie. Nå skal det legges til at Mercedes lanserte ny modell, mens de to konkurrentene trekker på årene.

Bilene er gjennom mange år med testing og utvikling før de kommer på markedet, og disse bildene viser noen av forholdene testteamene opererer under – fra nordisk kulde og snø til hete runder på Nordsløyfa.

Ingeniørkunst
Designmessig blir det neppe noen store overraskelser når nye 7-serie lanseres til høsten, men teknisk er utviklingen betydelig fra dagens modell til neste generasjon.

Den skal bygges på en ny, fleksibel plattform som sammen med bruk av eksotiske materialer skal sørge for betydelig vektreduksjon. Det er positivt for å redusere forbruk og utslipp, samtidig som det bidrar til mer dynamiske kjøreegenskaper.

Basert på erfaringen fra de lette i-modellene vil BMW benytte en miks av materialer, som karbonfiber, aluminium og høyfast stål.

Hybrid og sport
Basismotorene blir seksere for bensin og diesel, men BMW vil også tilby V8 og med stor sannsynlighet V12 til kundene med høyest krav til ytelser og komfort.

Det kommer etter hvert en ladbar hybrid (plug-in) med brukbar rekkevidde på ren eldrift, og bilen vi ser på Nordsløyfa er utstyrt med en M Performance-pakke som trolig har en twin turbo V8 under panseret.

Vi kan regne med et vell av elektroniske hjelpemidler som skal sørge for komfort, sikkerhet og viktig informasjon under reisen.

BMWs partner på elektroniske støttesystemer er Continental, mens Harman Kardon skal sørge for underholdning og infotainment om bord.

Powered by Labrador CMS