-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ribbet A3-program
Da Audi bladde om kalenderen til 2021, strøk de alle vanlige bensin- og dieselvariantene fra det norske A3-programmet. Ladehybridene og S3 overlevde massakren. Utpå høsten dukker RS3 opp.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.
De store avgiftsfordelene som ladbare biler nyter godt av, er med på å strupe modellutvalget for alminnelige fossilbiler. Det første merket dette rammet i år, var Audi, som kuttet så godt som alle fossilbilene ved årsskiftet.
Men fortvil ikke, for i Norge velger Audi nå å rendyrke ladehybridkonseptet. I tillegg beholdes S og RS-variantene inn i fjerde generasjon A3.
Og hva er i veien med ladehybridene? Så vidt jeg kan se, knapt noe. Ulemper som eksempelvis lavere trekkevne på tilhengerkroken og mindre bagasjerom fordi batteriet stjeler plass, veies som oftest opp av mer motorkraft og lavere forbruk.
65 KM PÅ STRØM
For mange vil det å kjøre elektrisk, for Audi A3s del opp til 65 WLTP-kilometer under gunstige forhold og fulladet batteri, være viktig – om ikke annet enn for å skryte på seg et miljøalibi. Under de vinterlige forholdene som rådet da jeg jeg kjørte bilen (minus 5 grader), tok ladestrømmen slutt etter 42 kilometer.
Når strømmen tar slutt, fortsetter jo reisen som om intet har skjedd. Litt mer motorlyd, og for mange er jo nettopp lyd bekreftelsen på det mekaniske livet under panseret som driver bilen framover. Ladehybrider er altså elbiler fritatt for lade- og rekkeviddeangst. Hjemme plugges bilen til ladekontakten, og innen solen står opp er nye elektriske kilometer på plass.
For dem det ikke alltid passer å lade, eller som ikke bryr seg om det, har lading eller ei ingen praktisk betydning. Bilen fungerer like godt med og uten ladestrøm, og er fortsatt like kraftfull fordi en god del av batterikapasiteten er satt av til hybrid kjøring.
13,2 KWT BATTERI
Nevnte elektriske kjørelengde for A3, i dette tilfellet en 40 TFSI e S-Line, hentes ut fra en 13,2 kWt batteripakke og vil være nok til å dekke manges hverdagsbehov og sånn sett minimere bensinregningene. Målt mot forrige generasjon A3 er den elektriske rekkevidden økt betydelig, samtidig som forbruket med «tomt» batteri også har gått ned.
Forbruk uten ladestrøm vil selvfølgelig variere med type kjøring, men som eksempel under ugunstige forhold kan følgende rapporteres: En 92 km lang reise på motorvei i 9,5 minusgrader og med 87 km/t som gjennomsnittsfart endte med forbruk på 0,58 liter per mil samtidig som bilen genererte og forbrukte 1,3 kWt/100 km. Dette er ikke på noen måte avskrekkende med tanke på 1555 kg bilvekt.
204/245 HK
Rent teknisk bygges A3 40/45 TFSI e over samme lest som ladehybride Golf GTE og den litt rimeligere eHybrid. Det vil si at valget står mellom 204 hk eller 245 hk. Bensinmotoren med 1,4-liters volum og 150 hk/250 Nm yter det samme i begge variantene, mens toppeffekten reguleres gjennom uttaket av elektrisk energi. Verken Audi eller VW tilbyr noe mer enn drift på forhjulene i ladehybridene.
For Golfs del er prisforskjellen mellom eHybrid med 204 hk og Golf GTE utrustet med 245 hk hele 45.000 kroner. Her inneholder GTE-pakken ikke bare mer motoreffekt, men også betydelig mer GT-dedikert utstyr.
LITEN PRISFORSKJELL
For A3s vedkommende koster de 21 ekstra hestekreftene og 50 Nm mer i moment bare 16.300 kroner i S-Line innpakning, men sammenlikningen blir urettferdig, for Audien blir først trivelig å oppholde seg i etter å ha krysset av for mange titusen kroner i tilvalg, akkurat som man må gjøre på konkurrenten Mercedes A250e. Sånn sett faller det mer naturlig å sammenlikne A3 40 TFSI med A250e.
Selv med nesten 100.000 kroner i tilvalg på testbilen (A3 40 TFSI e) og pris nær 600.000 kroner, virker ikke bilen det minste utstyrsoverlesset. Selv med kun manuelle innstillinger ville jeg ikke et sekund unnvært de gode sportssetene med uttrekkbar sittepute, ei heller det passe tykke og flatbunnede rattet.
Men at adaptiv cruise, fjernlysassistent og automatisk avblendbart innvendig speil skal koste ekstra, synes ganske meningsløst for en kompaktbil som i basis nærmer seg en halv million kroner. Og hvor har Audi gjort av varme i rattet? LED Matrix-lys prises til 10.700 kroner ekstra, det er standard på Golf GTE, headup-display tar Audi 12.230 kroner for til A3, mens prisen for flerfarget ambientebelysning koster 5360 kroner.
TEKNISK LIK GOLF
Selv med identisk teknikk i A3 og Golf, skal det – med unntak av girvelgeren – godt gjøres å finne synlige likheter. Audien er lengre, litt lavere og innvendig i langt større grad bygget rundt føreren.
For Audi betyr materialvalg inni bilen nye, og av volummerkene i VW-konsernet skal Audi være klart best på velvære, med mykere materialer som er gode å ta på. Flere funksjoner enn i Golf betjenes via knapper, og lydvolumet styres med et rullehjul på rattet – eller via en sirkelrund berøringsflate på midtkonsollen, der VW har tilsvarende funksjon i nedkant av dashbordskjermen.
Rent kjøremessig skiller det lite mellom 204 hk Audi og 204 hk Golf. Begge er svært kraftfulle, og jeg ville ikke byttet bort en ladehybrid med en vanlig bensin- eller dieselutgave for å få rundt 100 liter mer bagasjeplass enn de 280 litrene ladehybride Audi A3 byr på.
Forrige ladbare Audi A3 solgte i drøyt 7000 eksemplarer de fire årene den var tilgjengelig fra 2015. Et slikt volum kan Audi bare drømme om med nåværende A3. Til det er konkurransen for hard, både fra de fossilbilene som fortsatt er å få kjøpt, men også fra et stadig bredere utvalg av elektrifiserte biler.
På side 78 finner du duellen mellom Golf eHybrid og Mercedes-Benz A250e.
VI SYNES
Kraftfull bil, men for høyt priset med de tilvalgene som gjør den attraktiv og ekstra god å sitte.
Motor: | 1395 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 150 hk/250 Nm |
Elmotor effekt/moment: | 102 hk/300 Nm |
Samlet ytelse: | 204 hk/350 Nm |
Drivlinje: | 6A/forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,6 sek |
Toppfart: | 227 km/t |
Batteri: | 13,2 kWt |
El-rekkevidde WLTP/test: | 65 km |
Forbruk WLTP/test* | 0,10 l/mil |
CO2/NOx: | 25 g/km - 14,6 mg/km |
Mål LxBxH: | 434/182/146 cm |
Akselavstand: | 264 cm |
Bakkeklaring: | n/a |
Bagasjerom: | 280 - 1100 liter |
Egenvekt: | 1555 kg |
Tilhengervekt: | 1700 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2020) |
Pris fra: | Kr. 450 900 |
Pris testbil: | Kr. 572.570 |
Miljøklasse: | B |
* Med tomt batteri |