Audi A6

Skal du kjøpe ny Audi A6 har du litt å velge i. I alt finnes 48 modellvarianter, derav 22 med firehjulsdrift.

Publisert
PRØVEKJØRT: Skal du kjøpe ny Audi A6 har du litt å velge i. I alt finnes 48 modellvarianter, derav 22 med firehjulsdrift.

Audi A6
Audi A6

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Det er lettere å holde oversikten når du tar utgangspunkt i tre grunnmodeller. Innenfor en prisdifferanse på bare 19.000 kroner står nemlig tre motoralternativer på menyen som på papiret er omtrent like raske:

A6 2.0 med 130 hk. Toppfart 205 km/t. 0-100 km/t: 10,5 sekunder. Forbruk snitt: 0,83 l/mil. Samme nye motor som i A4. Pris: 363.000 kroner.

A6 1.8 Turbo med 150 hk. 216 km/t. 9,7 sekunder. 0,84 l/mil. Pris: 375.000 kroner.

A6 1.9 TDI Diesel. 130 hk. 203 km/t. 10,5 sekunder. 0,57 l/mil. Pris: 382.0000 kroner.

Hvis du slett ikke er interessert i grunnutgaver, kan du klatre til 2,4- og 3,0-liters V6, sistnevnte en nykommer med 220 hk. Valget topper seg med Audi S6; 4,2-liters V8 med 340 hk og en prislapp på 1.179.100 kroner i dyreste Avant-versjon.

Lettere makeup
A6 fikk folk til å snu seg da den kom med helt ny stil for fire år siden. Bortsett fra den forsiktige fronten, var den enkel, frekk og gjennomført i linjene. Særlig hekken vakte oppsikt.

Fronten er nå mer markant. I
likhet med lillebror A4 og A6 V8 har hele A6-serien fått en ekstra, litt distraherende grill under støtfangeren. Lyktene følger selvsagt klarglassmoten og skal også lyse bedre. Under mottoet “det du ikke ser, har du ikke vondt av stakk A6 eksoshalene under bilen for å virke mer miljøvennlig. Nå stikker de ut i Guds frie natur igjen. Mer potent og dynamisk, lyder dagens parole.

Andre detaljer som er endret, er at bremsene er utstyrt med bremseassistent som gir fullt trykk ved panikkbremsing, og de er forsterket. Det er brukt mer aluminium i forstillingen, altså lavere ufjæret vekt. Hodekollisjonspute som dekker både for- og baksetepassasjerene finnes på alle utgaver. Bedre dørlister og tykkere glass skal dempe støyen utenfra.

1.9 TDI imponerer
Prøvekjøringen på motorvei og vennlige bygdeveier rundt Weimar i det østlige Tyskland fortalte at den minste dieselmotoren bør bli førstevalg i Norge. Pumpedysemotoren med 130 hk har solid dreiemoment og drar kraftig nesten fra bunnen. Når femtegearet er lagt inn og turtelleren står på beskjedne 3000, viser speedometeret 160 km/t. I “norsk fart på 80 km/t rusler den altså med bare 1500 omdreininger. Det betyr lite støy og lavt forbruk. Likevel er musklene der når de trengs.

Derimot skuffer den nye 2-liters bensinmotoren en smule. Den er utstyrt med balanseaksler og går pent nok, men mangler det suverene overskuddet som ventes av en bil i overklassen. Den står ikke i stil med resten av bilen. 1.8 Turbo sparker mye bedre fra, men er ikke spesielt kultivert. Hvis du kjører med lett gassfot, burde også forbruket kunne pines lavere enn på 2-literen.

På V6-nivå er det meste velstand når det gjelder både bensin og diesel. Rause fartsressurser, rikelig dreiemoment og kultivert gange gjør kjøringen til en lek.

Audi har faktisk solgt 77 prosent av produksjonen med V6-motor (og 7 prosent med V8). Også i Norge selges det bra med V6, selv om vårt avgiftssystem gjør pristillegget høyt. Billigste 2,4-liter, nå med 170 istedenfor 165 hk, koster 433.000 kroner.

Å geare eller ikke...
53 prosent av produksjonen har vært solgt med automatgear, og mer blir det. Du kan velge mellom Tiptronic eller trinnløs Multitronic, alt etter utgave. Sistnevnte finnes for første gang koblet til en dieselmotor, nemlig 2.5 TDI med 155 hk.

Glem alt du har hørt om diesel med automat. 80 prosent av dreiemomentet er der allerede ved 1000 omdreininger. 0-100 km/t går på 9,7 sekunder, det samme som utgaven med manuelt gear. Toppfarten er 212 km/t, mens den med manuell gearing greier 219. Hvis du ikke vil være arbeidsledig, kan du sjalte mellom seks programmerte trinn. Gearskiftet på manuell A6 glir greit nok, men på Audi-vis har clutchpedalen plagsomt lang vandring. 6-trinns kasse kan leveres som tilleggsutstyr i mange av modellene.

En fremtung bil med motoren foran forakselen holder selvsagt kursen. A6 er dømt til å understyre, men er slett ikke vond å få rundt svingene. Den nye Audi A4 gir nok likevel et mer lekent inntrykk.

Stødig på veien
Tysk “piggfri asfalt er så slett at hjulstøy ikke er noe problem. Likevel er det litt støy fra hjul og hjuloppheng, men det kan også skyldes at Audi har greid å redusere vindstøyen en god del, blant annet ved bruk av tykkere glass, slik at støyen fra hjul og hjuloppheng trer tydeligere frem.

Utgavene med V6-motor har fartsavhengig Servotronic-styring. Den går lett i krypefart, og avtar når farten øker for å gi bedre styrefølelse. Fjæringen greier seg fint på store hiv, mens skarpe hull i sakte fart fortsatt merkes.

Kvaliteten innendørs var av edelt merke ved lanseringen for fire år siden, og er ikke endret mye. Instrumentene er rammet inn med aluminium. Hovedlysbryteren er endret; hendelen på rattstammen er byttet ut med en vribryter til venstre for rattet.

Det er mulig Audi kunne tatt i litt hardere og forandret mer når de først var i gang, men A6 har fått en kledelig ansiktsløfting og moderate prisjusteringer.

Dette er Audi A6:

Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Bagasjevolum:
Powered by Labrador CMS