-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Honda Accord


Honda Accord
Honda Accord har den sterkeste motoren i dette selskapet, både på papiret og ute på veien. Det er en fleksibel motor med imponerende trekkraft på lave turtall. Honda har klart å overføre sin dyktighet som bensinmotorprodusent over til dieselteknikk. Motoren er koblet sammen med en behagelig sekstrinns gearkasse med god presisjon og forholdsvis kort sjaltevei.
Sittekomforten er meget god i Accord, takket være testens beste seter med god sidestøtte til lår og rygg, og med god støtte ellers til både høyre og venstre ben. Du sitter imidlertid forholdsvis lavt, så sikten bakover ved rygging og lukeparkering er ikke den beste.
Til komfortbegrepet hører også støybildet, og for det menneskelige øret fremstår Accorden som den mest stillegående i testen – men den objektive desibelmåleren viser nøyaktig samme støyverdier som i Passat.
Honda har utviklet en meget fiks og enkel måte å legge ned baksetet på. Det finnes også et eget rom i gulvet hvor bagasjeromsdekselet kan stues vekk. Bilens design, spesielt på bakparten, er det delte meninger om. Accord er vel ikke den mest elegante stasjonsvogn på markedet, for å si det slik. Uansett, den rette bakluka bidrar til at lasterommet blir meget rommelig, så familiens feriebagasje bør få plass uten mye ompakking.
Styringen er ikke den mest kontante, men styrefølelsen er god. Hjulopphenget gjør en imponerende jobb, det fungerer bra både på halvdårlig grusvei og svingete asfalt.
I det hele tatt er kjøreegenskapene den store positive overraskelsen, og det er bare Passat som kommer på høyde med Accord i denne disiplinen.
Sikkerheten er et punkt hvor Accord ikke hevder seg helt på topp. I EuroNCAPs test har den scoret fire av fem stjerner på kollisjonssikkerhet, og to av fire stjerner på fotgjengersikkerhet. Bilen mangler beskyttelseslister både på siden og på støtfangerne, så den er utsatt for shopping-bulker.
Vurdering:
FØRERMILJØ 8
Tradisjonelt, noe mørkt og dystert. Lett å finne god sittestilling.
PLASS 9
God takhøyde og bredde. Benplass på det jevne, solid bagasjeplass.
KOMFORT 9
Behagelig støybilde, fin kjørekomfort, nydelig sittekomfort.
KJØRING 9
Markert løft i kjøreegenskaper, vellykket kombinasjon med diesel.
MOTOR/FORBRUK 9
Sterk, rask og fleksibel motor, middels forbruk.
SIKKERHET 8
Fire av fem stjerner i NCAPtesten, to av fire på fotgjengersikkerhet.
PRIS 9
Pris midt på treet, bra utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Opel Vectra
- Toyota Avensis- Volkswagen Passat
- Konklusjon
- Tekniske data