-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alfa Romeo Brera 2.2 JTS SkyView:
Boulevard-cruiser
Utseendet på Brera slår det meste av dagens sportsbiler, men den lever ikke helt opp til imaget.

Alfa Romeo Brera
Først publisert i BIL 10 - 2006.
I forrige Bil hadde vi toppmodellen 3.2 V6 Q4 av nye Brera på bane, og ble noe skuffet. Den ser ut som en sportsbil, men den føler seg ikke helt hjemme på banen. Samme følelse får vi av innstegsmodellen med rekkefirer under panseret. Dette er en kultivert GT, og ingen rampete sportsbil.
Det inspirerende lydbildet som italienerne er kjent for er bare vagt til stede, mest i aller øverste del av turtallsskalaen. Motoren har fint drag fra bunn til topp, og det er sivilisert og jevnt. Den oppfordrer ikke til så veldig frisk kjøring, men når man presser på lystrer den velvillig.
Testbilen var utstyrt med 18-tommers dekk som ikke var det heldigste valget, den sporer som besatt på slitte norske veier. Men når underlaget er godt og farten er høy merker man at Brera har bra styring. Kjapp og direkte, men samtidig behagelig på langtur. Fjæringen er svært god, særlig hvis man ønsker seg komfort, men den duger godt til aktiv kjøring også.
Til coupé å være har Brera god plass både til folk og bagasje, hvis man regner baksetene som ekstra bagasjeplass. For å få voksne til å sitte i baksetene må man legge frikort til kiropraktor inn som kompensasjon. I forsetene sitter man veldig stødig, og føreren kan trekke rattet godt mot seg.
Alfa Romeo har tapt noen sammenligningstester opp gjennom årene på grunn av for mye støy, lav kvalitetsfølelse og dårlig komfort. Nå burde det være en saga blott, fordi komforten er på topp, interiøret gir en herlig følelse, og støybildet er nesten for lavt. Problemet nå er kanskje at de mest ihuga alfistene synes det blir for mye boulevard-cruiser, og for lite racing-assosiasjoner. Hvis det hjelper Alfa Romeo til økt utbredelse får vi vel akseptere det.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr 499.900
Pris, prøvekjørt modell: kr 539.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2198 ccm. 136 kW (185 hk) v/6500 o/min. 230 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 441,5 x 183 x 137 cm. Akselavstand: 252,5 cm. Egenvekt m/fører: 1540 kg. Tillatt totalvekt: 1800 kg. Dekk: 235/45R18. Bagasjerom: 300/610 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,6 sek
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,94 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km