-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Alfa Romeo Brera 2.2 JTS SkyView:
Boulevard-cruiser
Utseendet på Brera slår det meste av dagens sportsbiler, men den lever ikke helt opp til imaget.

Alfa Romeo Brera
Først publisert i BIL 10 - 2006.
I forrige Bil hadde vi toppmodellen 3.2 V6 Q4 av nye Brera på bane, og ble noe skuffet. Den ser ut som en sportsbil, men den føler seg ikke helt hjemme på banen. Samme følelse får vi av innstegsmodellen med rekkefirer under panseret. Dette er en kultivert GT, og ingen rampete sportsbil.
Det inspirerende lydbildet som italienerne er kjent for er bare vagt til stede, mest i aller øverste del av turtallsskalaen. Motoren har fint drag fra bunn til topp, og det er sivilisert og jevnt. Den oppfordrer ikke til så veldig frisk kjøring, men når man presser på lystrer den velvillig.
Testbilen var utstyrt med 18-tommers dekk som ikke var det heldigste valget, den sporer som besatt på slitte norske veier. Men når underlaget er godt og farten er høy merker man at Brera har bra styring. Kjapp og direkte, men samtidig behagelig på langtur. Fjæringen er svært god, særlig hvis man ønsker seg komfort, men den duger godt til aktiv kjøring også.
Til coupé å være har Brera god plass både til folk og bagasje, hvis man regner baksetene som ekstra bagasjeplass. For å få voksne til å sitte i baksetene må man legge frikort til kiropraktor inn som kompensasjon. I forsetene sitter man veldig stødig, og føreren kan trekke rattet godt mot seg.
Alfa Romeo har tapt noen sammenligningstester opp gjennom årene på grunn av for mye støy, lav kvalitetsfølelse og dårlig komfort. Nå burde det være en saga blott, fordi komforten er på topp, interiøret gir en herlig følelse, og støybildet er nesten for lavt. Problemet nå er kanskje at de mest ihuga alfistene synes det blir for mye boulevard-cruiser, og for lite racing-assosiasjoner. Hvis det hjelper Alfa Romeo til økt utbredelse får vi vel akseptere det.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr 499.900
Pris, prøvekjørt modell: kr 539.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2198 ccm. 136 kW (185 hk) v/6500 o/min. 230 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 441,5 x 183 x 137 cm. Akselavstand: 252,5 cm. Egenvekt m/fører: 1540 kg. Tillatt totalvekt: 1800 kg. Dekk: 235/45R18. Bagasjerom: 300/610 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,6 sek
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,94 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km