Nissan Almera 1.5 Sport

Publisert
<br>Almera 1.5 Sport<br>Almera 1.5 Sport

Almera 1.5 Sport
Almera 1.5 Sport

Innledning

Almera i dagens format har allerede et par år bak seg, men sammenlignet med Corolla føles det mer som om den hadde fire år bak seg og er utskiftningsklar. Så lenge vi kjører på slette hovedveier av god standard er komforten god. Fjæringen fungerer bra, den takler de store ujevnhetene fint, men er litt urolig over de mindre og skarpe ujevnhetene.

På dårlig vei faller Almera igjennom i dette selskapet. I det ene øyeblikket er den myk og krenger forholdsvis kraftig i svingene, i det neste er fjæring og demping for hard til at bilen takler hull og asfaltskjøter uten at det slår og slamrer i hjulopphengene. Treffer du ujevnheter i sving, som vi hadde på en spesialstrekning i vår testrute, stepper bilen sideveis på grunn av at hjulopphengene ikke makter å holde hjulene på veien. Også tverrgående broskjøter og trikkeskinner er harde og ubehagelige å kjøre over. Selv om Corolla er litt vel fast i fjæringen har den bedre fjæringskomfort enn Almera, og oppfører seg mer konsekvent. I Corollaen gir den faste fjæringen og dempingen bilen litt sportslig karakter. I Almera er det ikke mye sportslig karakter å spore. Styringen er ikke spesielt presis, men hovedsakelig er det den kraftige krengingen som sørger for å dra ned alle tendenser i retning sportslige kjøreegenskaper, og ved normal svingkjøring kommer understyringen vesentlig tidligere enn i de øvrige tre testbilene. I unnamanøveren blir Almera for myk, spesielt når du får to voksne i baksetet.

Det hjelper ikke at dette er en Almera Sport, heller, det gjenspeiles stort sett bare i form av mindre design- og utstyrsforskjeller. Som for eksempel instrumentpanel i lys grå/sølv, deler av midtkonsollen i lys grå/sølv, solbrilleholder, innvendig dørhåndtak i krom. Førerplassen er overraskende lite preget av sportslig karakter, ikke en gang setene er spesielt utformet for å gi ekstra støtte.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Setene har lange sitteputer, og god sidestøttet både til rygg og lår. Med en gang du har satt deg bak rattet, virker førerplassen litt rotete i forhold til de tre konkurrentene, men det skyldes hovedsakelig at de andre tre er nesten ryddige på grensen til det kjedelige. Almeras førerplass er enkel å finne ut av, og har mange praktiske detaljer som vi gjerne hadde sett også hos konkurrentene, som for eksempel det ekstra rommet på toppen av dashbordet.

I utgangspunktet virker førerplassen svært gjennomtenkt, men når en setter seg godt til rette legger en merke til at det er noe som ikke stemmer. Førersetet er plassert litt for langt til høyre slik at sete, ratt og instrumenter ikke er på linje. I tillegg er også rattet vinklet litt til venstre, slik at det er lengre til venstre del av rattet enn til høyre. Med på å forsterke dette er at venstrefotens fothviler er plassert vesentlig lengre frem enn gasspedalen. Du har dermed en kjørestilling som på lengre turer lett kan gi ryggen skjev belastning. Men i Almera rekker du i det minste frem til rattet, og det til tross for at det bare har høyderegulering.

Plassmessig er Almera på nivå med Astra og Golf. Baksetepassasjerene sitter lavt, har god sidestøtte, har god benplass, men på grunn av at kupébredden i hodehøyde er liten, blir det til tross for god høyde oppunder taket litt trangt til hodet. Det lave setet gjør at du ikke trenger å vippe frem sitteputen, men kan legge seteryggen oppå sitteputen for å få flatt bagasjeromgulv når du klapper sammen baksetet. For at trepunktsbeltet på midtplassen ikke skal ha skikkelig forankring og ikke være i veien når du skal legge ned bakseteryggen,er det festet i taket.

Bagasjerommet er rommelig og ryddig, og har praktiske nett på hver side. Bakluken har innvendig håndtak. Også Almera har reservehjul i full størrelse.

Motormessig stiller Almera i midten når det gjelder sylindervolum. Men 1,5-literen har med 90 hk lavest effektuttak. Den har også lavest dreiemoment, men dreiemomentkurven er på topp allerede ved 2800 o/min,og kjører du i ca. 90 km/t i femtegear er du nesten på toppen av momentkurven. Ved jevn kjøring i motorveihastighet oppleves derfor Almera som tilstrekkelig sterk. Den svarer godt på gassen og har ikke noe problem med å vedlikeholde hastigheten selv om det skulle gå litt i motbakke.

Be om litt akselerasjon, og da spesielt fra litt lavere hastighet, ved for eksempel 70 km/t, og du vil merke at 1,5-literen ikke har mye å rutte med.19,4 sekunder fra 70 til 100 km/t gir ikke akkurat noe overskudd til forbikjøringer og er hele 70 prosent lengre tid enn for eksempel Astra bruker på samme øvelse. Heller ikke fleksibiliteten fra lave turtall i tredjegear er spesielt imponerende. Fra stillestående til 80 og 100 km/t henger den derimot overraskende godt med, men med et nokså høyt støynivå. Det blir derfor til at en unngår å bruke fjerde- eller tredjegearet unødvendig, og Almera kan oppfattes som litt undermotorisert og masete på svingete og bakkete veier.

Totalt sett har Almera et merkbart høyere støynivå enn Corolla, og under akselerasjon er motorstøyen og vibrasjonene fra motoren merkbare.Men det er også mer støy fra hjul og hjuloppheng.

Utstyrsnivået har ikke Almera noen grunn til å skamme seg over. Den har det samme sikkerhetsutstyret som konkurrentene, og i tillegg også aktive hodestøtter på forsetene, en ekstra bremsekraftforsterker og sentrallås som på første trykk bare åpner førerdøren. Men vi skulle gjerne sett at Nissan kunne levere Almera med stabilitetskontroll. Heller ikke Xenon hovedlys står på listen over tilgjengelig ekstrautstyr.

Almera ble en mye lettere match for Corolla enn ventet, og den greier heller ikke å utfordre de tyske konkurrentene, bortsett fra på pris da. Med en prislapp på like under 200.000 kroner er den billigst.

FØRERPLASS = 8
Ergonomisk fungerer denne førerplassen dårlig. Førersetet står skjevt i forhold til rattet og fothvileren er for langt fram i forhold til gasspedalen og gir en ugunstig kjørestilling.
PLASS = 9
Almera er rommelig, men ikke på nivå med Corolla når det gjelder kupéplass. Blant annet er benplassen bak og kupébredden i hodehøyde mindre. Bagasjerommet er rommelig.
KOMFORT = 7
Almera har mykere fjæring enn Corolla og takler de store ujevnhetene behageligere. Men skarpe ujevnheter slår ubehagelig hardt og svært hørbart. Støynivået er høyere enn i Corolla.
KJØREEGENSKAPER = 7
Bremsene er Almeras lyspunkt når det gjelder kjøreegenskaper. Veigrepet er derimot begrenset. I unnamanøveren krenger den kraftig. På dårlig vei blir hjulopphengene lett overarbeidet.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Minst effekt og lang utveksling gjør at Almeras 1,5-liter ikke henger med konkurrentene og i femtegearet er både trekkraften og akselerasjonen dårlig.
PRIS OG UTSTYR = 10
Almera 1.5 Sport er den billigste i testen og har et gjennomtenkt utstyrsnivå med vekt på praktiske detaljer. Almera kan ikke leveres med stabilitetskontroll.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Corolla
- Opel Astra
- VW Golf
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS