-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Trygg Trafikk advarer:
Mange barn er for dårlig sikret
To av ti barn sitter farlig sikret i bil. Det viser nye tall fra Trygg Trafikk som synes funnet er skremmende.
– Andelen barn fra ett til ni år som sikres feil, er fortsatt altfor høy. Hele 21 prosent sitter uforsvarlig sikret i bilen. Det er omtrent det samme som for to år siden, da var tallet 18 prosent, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Silje Kristine Hansen.
Tallene er hentet fra Trygg Trafikks kartlegging av hvordan barn er sikret i bil. Tellingene er gjennomført av politiet. Undersøkelsen er utarbeidet av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If. Den innebærer 2090 registreringer av barn i alderen ett til ni år over hele landet. Dataene er analysert av Ipsos.
Hansen forklarer at feilene som er registrert i verste fall kan få alvorlige konsekvenser i en ulykke. Det kan være at beltet ligger under armen, ned på overarmen eller bak ryggen. Det brukes feil sikringsutstyr i forhold til høyde, vekt og alder, beltet ligger for høyt på magen, vi ser slakke eller tvinnede belter, løs eller feilmontert barnestol og barn plassert foran aktiv airbag.
Foreldre tror de er snille
Den vanligste feilen er slakke eller tvinnede belter som utgjør halvparten av feilsikringstilfellene. Hansen tror uvitenhet og misoppfatninger er viktige årsaker.
– Alle foreldre ønsker at barna skal sitte så trygt som mulig. Derfor tror jeg dette handler om uvitenhet eller misforstått snillhet. Mange gir nok etter når barna klager over at beltet er for stramt. Sannheten er at løse belter kan være livsfarlig. Det skal sitte stramt ned på hoftene, godt inn på skulder og så tett på kroppen som mulig.
Feil beltebruk og tykke vinterklær
Også kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz, advarer mot slakk og feil beltebruk.
– Bilbelte har liten verdi hvis det ikke brukes riktig. Et belte som er slakt eller ligger over magen, kan gi store indre skader. Det kan rett og slett være dødelig ved en kollisjon. Beltet skal alltid ligge ned på hoftene og godt inn på skulder – aldri noe annet sted som under armen, bak ryggen eller ned på overarmen, sier han.
Han advarer også mot vintertøy i bilen.
– Nå som vi er i den kalde årstiden, er det viktig å huske på at tykke vinterjakker skal av eller åpnes opp i bilen slik at du får beltet tett på kroppen. Det gjelder både voksne og barn, avslutter Clementz.