Mercedes-Benz M-Klasse: Ultimat kompromiss - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ultimat kompromiss
PRØVEKJØRT: Steffen Tangstad var tungvektbokser, men nå vil han danse. M-Klasse er en SUV, og AMG gjør den til en sportsbil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 12 - 2006.

Det tar ikke lang tid fra man setter seg bak rattet i AMG-versjonen av M-Klassen, før man begynner å distansere seg fra den vanlige mann i gata. Man er omgitt av nydelig skinn, karbon-look panel, masse spennende knapper og et tøft sportsratt. Det er høytidsstemning når startknappen trykkes inn og V8’ern buldrer småhissig i gang før den legger seg på et knapt hørbart nivå. 7G-Tronic automatkassa legges i Drive, og eventyret er i gang.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er oppgitt til 5 sekunder blank. Det er ingen grunn til å tvile på det, faktisk kjennes det ut som det går enda kjappere. Legg gasspedalen i gulvet i 60 km/t, og du rekker knapt tenke før du beveger deg inn i førerkortbeslag-hastigheter. Gearkassa reagerer svært kjapt, og jobber godt sammen med V8-motoren.

Konkurrentene Porsche Cayenne Turbo og Range Rover Sport SC bruker henholdsvis turbo og kompressor, mens ML63 puster selv. Med hele 6,2 liters volum og sportslig tuning fra AMG holder det i massevis. Motoren skyver råsterkt, men aldri brutalt, fra snaue 2000 omdreininger til det nærmer seg turtallssperra og inn i neste gear. Bare for å ha nevnt det, motoren er den sterkeste V8’er i produksjon som ikke benytter pustehjelp av noe slag.

Det er egentlig naturstridig at denne svære firehjulstrekkeren på 2,3 tonn skal trives på svingete landeveier i stor fart, men det gjør den. Den elektroniske luftfjæringa sørger for at krenging holdes på et minimum, og det gir en litt rar følelse å sitte såpass høyt og angripe svinger uten at det svaier. Bremsene kan virke litt svake, men det skyldes at man har glemt at det er 2,3 tonn bil som skal stoppes. Når det må skrubbes skikkelig overbeviser bremsene.

Styringen er tilsvarende overbevisende, når man har i bakhodet at det er en stor og tung bil man ratter rundt. Med digre lavprofildekk er det en solid dose sporing på dårlige veier, men responsen er veldig god. Sportslig kan det vel knapt kalles, men det er nok tilbakemelding fra ratt og understell til at man får tillit til de fantastiske kjøreegenskapene som bor i denne bilen.

Spørsmålet er om Mercedes/AMG har klart å lage den ultimate bilen, som passer like godt på tur til Hemsedal som på Rudskogen, eller i de dårlige gatene i Oslo. Og svaret er at de har kommet svært nær, imponerende nær.

Å lage sportsbil av en stor firehjulstrekker innebærer rett og slett for mye kompromiss. Uansett hvor mye muskler man dytter inn, eller hvor computerstyrt og avansert hjuloppheng man setter på, er det vanskelig å komme bort fra at dette er en stor og tung bil. At den koster et par millioner kroner, og drikker et oljefelt om dagen, gjør ikke så mye forskjell for potensielle kunder, kanskje...

 

Kort om bilen:
Mercedes-Benz ML63 AMG
Pris basis: kr. 1.945.600
Pris prøvekjørt: kr. 2.044.900
Motor: 8-sylindret V-motor. 6208 ccm 375 kW (510 hk) v/6800 o/min 630 Nm v/5200 o/min
LxBxH: 482 x 195 x 186 cm
Akselavstand: 291,5 cm
Egenvekt m/fører: 2310 kg
Tillatt totalvekt: 2880 kg
Dekk: 295/45R19
Bagasjerom: 551 liter (VDA)
Tankvolum: 95 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 5,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,65 l/mil
CO2-utslipp: 392 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: