Volvo XC60: Vi har kjørt Volvo XC60 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Vi har kjørt Volvo XC60
FØRSTEINNTRYKKET: I en tid hvor alle snakker om miljøvennlighet trykker Volvo videre på sin sterkeste side – sikkerhet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

SUV er ut – crossover er inn, det kan i hvert fall se sånn ut når man sjekker ut lanseringskalenderen denne høsten.

Audi kommer med sin Q5, Mercedes har lansert GLK og nå altså Volvo XC60. I tillegg er BMW X3 en etablert konkurrent til dels sammen med Land Rover Freelander.

Så gjenstår det å se hvor lenge kompakt-SUV-crossover-bølgen fortsetter å slå inn over norskekysten.

Inn i familien

XC60 plasserer seg på et vis et sted mellom storebror XC90 og sin halvbror XC70. Den har mindre bagasjeplass enn begge, men til gjengjeld sørger den noe mer oppreiste sittestillingen for å gi bedre bakseteplass enn i XC70.

Volvo mener de har laget en bil som skal fange opp de som tidligere har kjørt C30, men trenger mer plass til voksende fritidsbehov og familie.

Men i Norge der startprisen bikker over en halv million er det bare å fastslå at dette i større grad blir bilen for de som har kjørt XC70 og Allroad – eller har drømt om å gjøre det – samt noen bemidlede småbarnsfamilier.

Trolig vil den også trekke til seg kjøpere fra andre typer biler, ikke minst fordi denne type kjøretøy er livstilstilbehør, og der skifter trendene stadig.

Bilen er først og fremst tunet for kjøring på vei, men med en bakkeklaring på hele 23 centimeter viser man at man også har prioritert fremkommelighet.

Komfort hele veien til hytta

Når du først har pakket opp bilen med alt en norsk familie finner det opportunt å ta med på hytta blir det ganske sikkert fullt, til gjengjeld kan man glede seg over gode seter og en kjørekomfort som er lett gjenkjennelig fra andre av Volvos biler.

For selv om man snakker mye om kjørefølelse og ikke minst at man skal glede seg bak rattet, er det ingen tvil om at det er komfortaspektet som er satt i høysetet.

Det er smart – for hvem er det som tar med seg en bil som dette ut for å ha det ekstremt gøy med gutta på svingete landeveier, eller på track day på Vålerbanen?

Dette er en bil som skal frakte deg rundt på norske mer eller mindre vedlikeholdte Europa- riks- og fylkesveier samt ikke så rent få hytteveier som ofte ikke er så mye dårligere enn de før nevnte.

På svingete spanske veier oppfører XC60 seg i stor grad slik den er sydd for å gjøre. Den er mildt understyrt, men med relativt lite krenging selv når den blir presset. Det største problemet da er å bli sittende i setene som ikke er optimalisert for denne type kjøring men dertil mangler sidestøtte.

Savnet av en virkelig god automatkasse er merkbart hos Volvo. For mye av kreftene forsvinner ett eller annet sted under den fancy designede girvelgeren, og det er synd. En mer moderne toclutchkasse ville gjort underverker både for kjøreopplevelsen og antagelig for CO2-utslippet.

Tar skandinavisk design videre

Interiørmessig holder Volvo fortsatt på sin linje som de kaller Scandinavian design. Likevel sier designsjef Steve Mattin at man har tatt designet ett hakk videre.

Endringen som Mattin viser til ser man tydelig når man kommer inn i XC60. Der man tidligere hadde en mer symmetrisk organisering av midtkonsollen har man nå vendt denne mot føreren.

Dette bidrar til at man i større grad enn tidligere får en følelse av å få bilen rundt seg når man kjører den, noe som igjen trekker deg tettere inn i kjøreopplevelsen.

Passasjerene kan glede seg over muligheten for panoramatak, som er en stor takluke hvor omtrent to tredjedeler kan åpnes. Først og fremst bidrar den til mer lys inne i kupéen og en mulighet for baksetepassasjerene til å få en opplevelse av hva som skjer over bilen.

Tydeligere

Teamet til Mattin har også jobbet med å barske opp uttrykket til Volvo. I fronten har XC60 fått en enda tydeligere grill, og ikke helt ulikt Audi har den fått en rekke med LED-lamper som fungerer som kjørelys. Disse er skråstilt stående i en vinkel som tas igjen flere steder.

Du er dermed ikke i tvil om at det er en XC60 du møter om den kjører med disse på. Dette er det man ønsker skal fremstå som Volvos DNA.

Selve frontlyktene har også blitt mer direkte vinklet – noe som også bidrar til det tøffere ansiktsuttrykket.

Langs siden på bilen har Volvo fortsatt å dyrke den brede skulderen under vinduet som har blitt et stadig tydeligere varemerke. I tillegg har man nå tatt igjen denne med en stripe litt lenger ned, dette bidrar til å få bilen til å se litt lavere ut enn det den faktisk er.

I tillegg har man ved hjelp av LED-lys også gitt baklyktene en skikkelig signatur som binder sammen linjene fra siden av bilen.

Liker man Volvos designretning de siste årene, kommer man helt sikkert til å synes XC60 er enda et steg i riktig retning. Den signaliserer i hvert fall ganske tydelig at den ønsker å være annerledes og mer dynamisk i uttrykket enn for eksempel den noe mer firkantede Mercedes GLK.

Tar sikkerhet et steg videre

Hos Volvo har sikkerhet alltid vært viktig. Både som en del av ”ideologien” og som et viktig og helt riktig markedsmessig grep.

Korttidsminnet vårt er ofte dårlig, for før alle ble opptatt av bil og miljø var alle omtrent like opptatt av bil og sikkerhet.

For en liten bilfabrikk som Volvo er det ikke lett å snu seg raskt etter miljøvinden, men man fortsetter å jobbe videre med sin utvikling innenfor sikkerhet.

Nye XC60 leveres standard med et system Volvo kaller City Safety. Systemet tar utgangspunkt i 70 prosent av alle kollisjoner skjer i hastigheter under 50 kilometer i timen.

Systemet måler ved hjelp av infrarøde stråler avstanden til biler og andre objekter foran, og vil automatisk bremse bilen dersom føreren ikke gjør tegn til å forsøke å bremse eller gjøre en unnamanøver.

I hastigheter opp mot 20 kilometer i timen vil XC60 kunne stoppe før kollisjonen inntreffer, i høyere hastigheter vil skadene ved en kollisjon reduseres.

Vi har testet systemet under trygge forhold og kan bare bekrefte at det faktisk er noe av det kuleste vi har gjort på bane i 15 kilometer i timen.

Det er naturlig å anta at systemet vil forbedre og kunne forhindre ulykker også i høyere hastigheter etter hvert.

I tillegg til dette systemet har også Volvo oppdatert sitt stabilitetssystem DTSC (Dynamic Stability and Traction Control) til å forutse problemer tidligere.

De innfører også TSA, som sammen med DTSC hjelper deg når du kjører med tilhenger.

Bare diesel til Norge

I første omgang kommer Volvo XC60 kun med to motoralternativer til Norge. I praksis er det samme motor med to ulike ytelser.

Vi snakker om den samme femsylindrede dieselmotorer på 2,4 liter som vi blant annet finner i V70 og XC70. Også her heter den ene 2,4d og den andre D5. Forskjellen er ytelser og pris.

Mens D5 yter 185 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 Newtonmeter, byr den nedtunede versjonen på 163 hester og 340 Newtonmeter.

Dermed får, som vi tidligere har skrevet, den minste dieselmotoren en startpris på 513.900 kroner, mens den større D5 starter på 554.900.

Alt dette selvsagt før du har begynt å velge en av de tre utstyrsnivåene, for deretter å plukke vilt i Volvos rikholdige utstyrskatalog.

God salgsstart

Hos importøren er de godt fornøyd med salgsstarten. Inkludert demobiler til forhandlere har man signert 312 kontrakter, noe som gjør at man allerede nærmer seg det første salgsmålet man satte seg på 400 biler.

Nå har imidlertid Volvo-organisasjonen løftet blikket og ambisjonene, og hevet målet for 2008 til 700 biler totalt.

Informasjonsdirektør Tore Løvig har tro på at de skal klare å få ut mange av disse bilene i år, og dermed kan det bli lite tid til å pynte til jul hjemme hos Volvo-selgerne.

Man starter nemlig å levere ut biler i midten av november, noe som vil tilsi at ganske mange biler hver dag skal rulle ut av butikkene de siste arbeidsdagene dette året.

+
Bra styrefølelse kombinert med god komfort.

-
Vi savner en ny automatkasse.

Fakta Volvo XC60 D5

Motor: Femsylindret turbodiesel 2,400 ccm.
185 hester ved 4000 o/min
400 Nm ved 2.000 o/min.

Ytelser: 0-100 9,9 sekunder – toppfart 200 km/t

Forbruk og utslipp: 8,3 l/100 km – 219 g/km

Størrelse og vekt: L: 4,628 B: 1,891

Vekt: 1825 kilo.

Bagasjerom: 495 liter – maks 710 (VDA)

Pris: 554.900

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: