Koreansk knockout - del 2 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Koreansk knockout - del 2
BILTEST: En ting var klart; det ville bli koreansk seier i denne duellen – og koreansk taper. Resultatet ble ikke bare poengseier, men real knockout da ferskingen SsangYong Korando utfordret landsmannen Kia Sportage.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

- Innledning

I høysetet

En grunn til at mange velger en SUV er at de sitter høyere enn i en vanlig stasjonsvogn, med god oversikt over trafikken. Noen setter også pris på følelsen av å sitte tryggere enn i en lav bil.

Her i disse to testbilene har imidlertid god sikt en viss begrensning.

Eksteriørdesignen går nemlig på bekostning av utsynet fra førerplassen, både ute i trafikken og ved parkering. Lav bakrute i Sportage og ekstremt brede C-stolper i Korando reduserer siktsonene.

Det har derfor stor praktisk nytteverdi at Korando har ryggesensorer, mens Sportage er utstyrt med både ryggekamera og ryggesensorer. En pussig detalj er at varselpipingen i Sportage er konstant når reversen ligger inne – fordi sensoren reagerer på bilens tilhengerfeste.

Skinnsetene i Sportage er ikke ubehagelig glatte, og de har god sidestøtte, men vi savner korsryggstøtte for å kunne gi topp score på sittekomfort.

Skinnsetene i Korando er litt for glatte til å by på fullgod sidestøtte, og dessuten savner vi mulighet for å kunne vinkelregulere sitteputa. Sittekomforten i Korando svekkes også noe av at høyrefoten ikke får sidestøtte, på grunn av midtkonsollens utforming.
 
Plassen lyver

Bagasjevolumet er minst i Korando, men forskjellen mellom de to er ikke stor i praksis. Volumet, som ser tilsynelatende velvoksent ut på papiret, inkluderer hjulbrønnen under gulvet, hvor reservehjulet er erstattet av reparasjonssett.

Dette rommet er tuklete å utnytte på en enkel måte. Hvis bagasjerommet ellers er fylt med last, må all bagasjen tas ut for å komme til denne ”kjelleren”.

Det er ellers bredden mellom hjulhusene og bredden på bakluka som utgjør forskjellen i bagasjeavdelingen.

Oppunder bagasjeromdekselet har Korando en bredde på 132,5 cm, men ved gulvet er bredden 35 cm smalere. Hvis dekselet ikke er i bruk, har det sin plass under gulvet i Korando, mens det i Sportage må ligge løst.

I kupéen er det spesielt takhøyden som skiller bilene, på grunn av takvinduet i Sportage.
 
Ulik hesterase

SsangYong Korando har den sterkeste motoren, her er det 149 hester på stallen, mot 136 hos rivalen. Forskjellen i praksis er knapt merkbar når vi snakker om akselerasjonen fra null til hundre.

Forskjellen er desto større i fleksibilitet og kjørefølelse, for Korando-motoren er kortpustet med maks-skyv over et forholdsvis smalt turtallsområde. Den virker rett og slett gammeldags sammenlignet med den langt smidigere Sportage-motoren, eller skal vi si kaldblods mot varmblods.

Når det gjelder forbruk trekker også Sportage det lengste strå, ikke unaturlig ettersom Korando både er tyngre og har flere hester som skal slukke tørsten, men nivået kan ikke kalles imponerende. Et testforbruk på henholdsvis 0,690 og 0,795 liter/mil er ikke noe å skryte av, og spesielt Korando ligger alt for høyt over sitt oppgitte forbruk.
 
På asfalt og jord

Sportage har et mer avansert chassis enn Korando, og har derfor alt i alt de beste kjøreegenskaper – både på god og dårlig asfaltvei.

Balansen mellom sportslige egenskaper og komfort er et hakk bedre enn i Korando. Sportage er også lettere å kontrollere når den provoseres på dårlig grusvei.

Styrefølelsen er også noe bedre enn i Korando, men styringen er ikke i nærheten av nivået hos den klasseledende Ford Kuga.

Korando vagger mer på vanlig landevei. Den fremstår også som noe mer stump på ujevn vei, og samtidig er returdempingen i svakeste laget, så den stusser mer.

Korando påvirkes også av dekkvalget, for importøren lar den stå på M+S-dekk (mud and snow) på sommerføre. Dette gavner verken komforten eller bremselengden.

4WD-systemet i Korando og Sportage er nesten identisk, ved at du kan velge mellom Normal eller Lock. I ”Normal” er bilen 100 prosent forhjulsdrevet inntil det oppstår forskjell i rotasjonshastighet mellom hjulparene. Da overføres kraft automatisk til bakhjulene. Lock-funksjonen låser kraftfordelingen til 50/50 mellom fremre og bakre hjulpar i hastigheter opp til 40 km/t.
 
Jevn pris

Det skiller noen få tusenlapper i pris mellom de to, både når det gjelder basispris og testbilpris. Korando har flere hester og høyere vekt, og dermed høyere avgift, mens Sportage har noe høyere utstyrsnivå hvor ryggekamera er en av forskjellene. Begge har utstyr som er uvanlig på dette nivået, nemlig varme i baksetet.

Prisen må ses i lys av garantien. De fleste bilimportørene har – som perler på en stor – lansert fem års nybilgaranti. Så har også SsangYong, mens Kia i noen år har vært alene om å ha syv års garanti (begrenset til 150 000 km) på selve bilen, fem år på lakk og 12 år på rust.
 
 
LES VIDERE:
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: