Porsche 911: Racerbil for hverdagen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Racerbil for hverdagen
Nå kommer den heftigste Porsche-modellen du kan få skilter på – nye 911 GT3 RS.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Si 911 GT3 RS til en Porsche-entusiast, og han får tårer i øyekroken. Her får du en bil tuftet på Porsches racing-erfaring, men ikke i større doser enn at den er godkjent for bruk på vanlig vei.

Men ikke la deg lure om noen sier den er like komfortabel som en ordinære 911, det ville være å overdrive sterkt. Her er for eksempel lav vekt og rå lyd langt viktigere enn støydemping og myk fjæring.

Den skal klare en rundetid på 7 minutter og 20 sekunder på Nordsløyfa, en forbedring på nesten ni sekunder den eksklusive supersportsbilen Carrera GT

4 liter 500 hk
Nye Porsche 911 GT3 RS har fireliters boxer-sekser med hele 500 hester og et dreiemoment på 460 Newtonmeter. Så stort slagvolum og så mye effekt har ikke en serieprodusert 911 uten pustehjelp hatt siden spesialutgaven GT3 RS 4.0 kom i et meget begrenset opplag i 2012. 

Omsatt til ytelser tar den deg til 100 km/t på 3,3 sekunder og til 200 km/t på 10,9. For å tåle de voldsomme kreftene har GT3 RS en spesialtilpasset PDK girkasse.

Elementer importert fra racerbanen er clutch-aktivering ved hjelp av girhendlene på rattet, og en Pit Speed-funksjon sørger for at du holder påbudt maksfart gjennom depotet.

(saken fortsetter)

Slanket
Vekt og tyngdepunkt er viktige detaljer på en bil som skal være rask og smidig på bane. Her har Porsche for første gang laget et tak i magnesium, karbonfiber er benyttet i panser og motordeksel, og flere andre komponenter er laget i lette komposittmaterialer.

Til sammen gjør dette RS-utgaven rundt 10 kg lettere enn en ordinær GT3. I tillegg sørger det lette taket for å senke bilens tyngdepunkt.

Racing-detaljer
Karosseriet er hentet fra 911 Turbo, og en rekke detaljer fremhever bilens nesten-racerbil-egenskaper. Frontspoileren, som nesten subber asfalten, og den store bakvingen gir et solid inntrykk.

En 30 cm bred fordypning strekker seg over panseret og taket, og i forskjermene sitter store åpninger som øker marktrykket på frontakselen – en annen typisk motorsportdetalj.

Chassiset er tunet for maksimal dynamikk og presisjon. Sporvidden er økt på begge aksler, og GT3 RS kommer med bredere standarddekk enn noen annen 911-modell. Begge deler for å sørge for maksimalt grep og stabilitet.

Sport
Interiøret, med innslag av Alcantara, er hentet fra 911 GT3, men sportssetene er inspirert av den ekstreme 918 Spyder

Andre spesialiteter i RS-utgaven er Club Sport-pakken som blant annet inneholder veltebur, forberedelse til hovedstrømbryter, sekspunkts belter til føreren og brannslukkingsapparat med festebraketter.

Velger man en Sport Chrono-pakke får man, i tillegg til timing-funksjoner, også en Porsche Track Precision-app for smarttelefonen. Dermed får man logget data som kan analyseres etter endt dag på banen, for å kjøre enda raskere ved neste besøk.

Porsche 911 GT3 RS kan bestilles nå, og er leveringsklar i Tyskland fra mai. Der er prisen 181.690 euro.

Syns du en Porsche 911 GT3 RS blir litt for ekstrem? Sjekk ut en annen nykommer i Genève – Porsche Cayman GT4

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: