Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept
Seat 20V20 Concept

Seat mot 2020

Seat viser en konsept-SUV som skal gi inntrykk av hvordan bilene deres kan bli om fem år.

Publisert Sist oppdatert

Den spanske VW-slektningen har ikke vært representert seriøst i Norge siden Harald A. Møller ga opp sitt forsøk for rundt 15 år siden etter å ha tapt store penger på merket.

Men Seat holder fortsatt hodet over vann etter flere vanskelige år, de siste to årene har de greid å øke salget med over ti prosent årlig.

Store markeder
Hjemmemarkedet er selvsagt viktig, men de er også godt representert i store markeder som Tyskland, Storbritannia og Italia. Du finner dem også representert i Sverige.

Nå har de festet blikket på 2020, og konseptbilen 20V20 spiller nettopp på dette – derav navnet. Den viser hvilken designretning merket har staket ut.

– 20V20 viser vår ambisjon, sa Seat-president Jürgen Stackmann da han avduket showbilen. – Den er vår ledestjerne og vårt fyrtårn for utviklingen de neste fem årene.

Satser større
Med lanseringen av siste generasjon Leon har Seat endret fokus fra primært å bygge småbiler til å lage større, mer lønnsomme modeller.

– For første gang har vi solgt mer Leon enn Ibiza. Leon-familien er nå komplett, sa en stolt Stackmann samtidig som han avslørte at Seat skal lansere sin første kompakt-SUV på Genève-utstillingen neste år.

Seat mangler ikke erfaring innen SUV-produksjon – det er de som bygger Audi Q3.

Blir ladbar
Konseptbilen Seat 20V20 har en lengde på 466 cm og er nok vesentlig større enn kompakt-SUVen som skal lanseres neste år. Ja, den er faktisk 4 cm lenger enn en Audi Q5.

SUV-en skal være en komfortabel femseter med moderne hjelpemidler, det er jo nok å velge mellom i VW-gruppens delereoler. Motorutvalget vil bestå av TSI- og TDI-varianter – inkludert ladbare hybrider.

Kreftene leveres til hjulene via DSG girkasse og elektronisk styrt firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS