Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V

Nye Honda HR-V



Honda-SUV uten 4x4

Etter ti års fravær er Hondas kompakt-SUV HR-V tilbake igjen i høst. I Japan selges den som hybrid med 4WD og automatgir. Men glem det. I Europa droppes både 4WD og hybridløsningen. Trist for Norge.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg møtte Honda Vezel (HR-V i Europa) på Tokyo-utstillingen rett før jul i 2013, tenkte jeg at dette kommer til å bli en drømmebil for Norge, skreddersydd som den er for det norske avgiftssystemet.

Med lengde på 4,30 meter er en slik bil etterspurt vare i et sterkt voksende kompakt-SUV-segment verden over. Hybrid, automatgir og 4x4 ville gjort bilen unik i Norge.

Men hos Honda teller penger og volum mer enn fromme, norske bilønsker.

– Det ligger kun kommersielle hensyn bak. Bilen kan leveres til Europa både som hybrid og med 4x4 om det viser seg å være interessant, presiserer Hondas Ko Yamamoto.

Honda har naturligvis fått med seg at kun fire prosent av alle som kjøper liten SUV/crossover i Europa velger 4x4, og så langt har ingen tunge markeder i Europa etterspurt hybrid-teknologi.

Annerledeslandet Norges høye 4x4-andel (37 prosent så langt i år) teller sånn sett lite i europeisk sammenheng. Dieselmotor er derimot på plass, også det viktigere i Europa enn i Norge.

Crossover
Honda ser på Nissan Qashqai og Mazda CX-3 som erkekonkurrentene i Europa. Legger jeg til Opel Mokka, Suzuki SX4 S-Cross og Mitsubishi ASX, er de viktigste modellene du bør ta med i vurderingen nevnt dersom du går med planer om å skaffe en ny, liten SUV.

Honda håper å selge 1000 HR-V i løpet av ett år fra lansering rett etter skoleferiens slutt. Kun en gang tidligere har Honda vært nær 1000 solgte HR-V. Det var i år 2000. HR-V var det året Hondas mest kjøpte bilmodell i Norge.

Honda er for øvrig forsiktig med å betegne HR-V som SUV fordi de mener inspirasjonen til designen også er hentet fra coupé-modeller og stasjonsvogner. I sum blir dette noe så ubestemmelig som crossover.

Hva skiller HR-V fra konkurrentene?
Egentlig ikke særlig annet enn bakseteløsningen som er tatt fra Civic/Jazz. Ved å plassere drivstofftanken under forsetet frigjøres ekstra plass til bagasje bak. I tillegg åpner det for muligheten til å senke seteputene bak nærmere gulvet når ryggene legges ned.

Dette gir trolig klassens største bagasjerom, men siden Honda kun oppgir mål til nedre kant av vinduene, kan jeg ikke gi deg relevante sammenlikningstall.

Naturligvis kan sitteputene bak løftes akkurat som på Civic og Jazz. Dette i seg selv gjør det mulig å frakte alt fra digre planter til rullestoler stående inne i bilen. Ingen andre bilprodusenter har denne løsningen i dag.

Men om bagasjerommet laster mye, savnet jeg kroker til å henge fra meg handleposer slik at innholdet ikke ligger strødd over hele bagasjerommet innen man er kommet hjem. Koster knapt noe, men det er ufattelig at Honda ikke har tenkt på det siden de er så opptatt av nettopp bagasjeavdelingen.

Hvordan kjører HR-V?
For å være helt ærlig så kjører HR-V på det jevne. Den er passe komfortabel og passe støysvak inne i kupeen, men den litt spisse lyden fra bensinmotoren på høyt turtall generer. Og nettopp denne motoren må jages for å trives (maks moment ved 4600 o/min). Dieselmotoren derimot yter mest ved 2000 o/min.

Bak rattet er alt der det skal være, lettlest og greit. Men så konservativt bygd at en skulle tro Toyota sto bak. Den spenstige layouten fra Civic er forlatt, og berøringsskjermen (7 tommer) midt på dashbordet er ikke min favoritt når Mazda gjør dette så mye bedre med styrehjul på midtkonsollen i alle sine modeller, CX-3 inkludert.

Takhøyde på 99 cm foran holder for de aller fleste, 92 cm bak (soltak) gjør at jeg med mine 1,81 på strømpelesten (og lang overkropp) ikke får med meg hodet.

Motorvalg
Honda HR-V har tredje generasjon av småbilen Jazz i bunnen. Dette er drivlinjetilbudet i Europa:

* 1,5 l i-VTEC bensin/130 hk/155 Nm – 6M/7CVT – 130/120 g CO2/km.
* 1,6 l i-DTEC diesel/120 hk/300 Nm – 6M – 108 g CO2/km.

Honda leverer HR-V med flere førerstøttesystemer, men de fleste av dem varsler kun og griper ikke inn. Eneste funksjon som overstyrer føreren er autobrems fordi dette kreves av EuroNACP for å gi full pott (5 stjerner) i sikkerhetstestene. Blindsonevarsling mangler, likeså aktiv cruisekontroll.

En liten fiffig detalj tror jeg Honda fortsatt er alene om: Det elektriske håndbrekket går kun av automatisk når sikkerhetsbeltet er i bruk.

Historikken
HR-V kom til Norge som 4x4-SUV i 1999 og ble solgt i 3422 eksemplarer. Den gang fantes bilen i en kort versjon med tre dører og en litt lengre med fem dører. Alle hadde 4x4-teknologi fra storebror CR-V, men dieselmotor i slike biler tenkte ingen på for 15 år siden.

HR-V eksisterte i Norge og Europa til litt ut i 2006. I andre deler av verden ble den erstattet av andre SUV-lignende Honda-modeller som Element.

Hondas nye HR-V bygges flere steder i verden inkludert i Japan og Mexico.

To valg
Etter min mening er bare to av de tre HR-V-variantene interessante i Norge. Glem med en gang bensinutgaven med manuell girkasse.

Er du på jakt etter komfort, så vil kombinasjonen bensinmotor/CVT være en grei løsning. Jakter du på mer futt så velg dieselvarianten. Den er uansett seigest i bakkene og raskest til 100 km/t.

Nye Honda HR-V mot konkurrentene:

Powered by Labrador CMS