-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Rekord-elbil fra Kina
Kinesiske NextEV har enn så lenge bare vært synlig i Formel E-serien. Her er frukten av flere års arbeid med en gatebil: NIO EP9.
En megawatt. Det er mye krefter. Mange vet kanskje konverteringen fra watt til hestekrefter; 1 kW = 1,36 hestekrefter. Da er det ikke vanskelig å skjønne at det er mye krefter som vil ut i de fire hjulene på Kinas nye superbil: NextEV NIO EP9.
1 megawatt = 1360 hestekrefter.
Ifølge NextEV selv – vi har ikke klart å finne uavhengige kilder på dette – skal bilen ha kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5,12 sekunder. Til sammenligning: Ferrari 488 GTB gjorde samme øvelsen 16 sekunder tregere …
Aktiv aerodynamiske elementer som bakspoiler og frontleppe skal gi både mye marktrykk når det behøves og lav luftmotstand når toppfarten skal jages.
0-100 skal gå unna på 2,7 sekunder og toppfarten er 313 kilometer i timen – men det villeste er kanskje at 0-300 skal gå unna på 15,9 sekunder!
2,7 til hundre? Det er da ikke spesielt raskt, tenker du kanskje. Tesla Model S P100D er raskere!
(Beklager, jeg klarte ikke holde Tesla utenfor en elbil-story denne gang heller)
Ja, men en Tesla er ikke i nærheten av å kunne bikke 300 kilometer i timen. Forklaringen ligger sannsynligvis i NIO EP9s drivlinje, med en motor og girkasse til hvert hjul. Girkassene hemmer nok akselerasjonen litt fra null, men gir desto høyere toppfart.
Rekkevidden oppgis til å være 427 kilometer. Raust, men bruker du mange av de 1360 hestene ofte, er det nok greit med stort batteri. Hurtiglading og klargjøring for hurtig-bytte av batterier er på spesifikasjonslista – og batteriet i seg selv skal veie 635 kilo.
Totalt skal NIO EP9 veie 1735 kilo.
Bilens pennefører er David Hilton - mannen som sto bak den opprinnelige Ford S-Max (det skulle man ikke tro) og Infiniti Emerg-e (nå ligner det).
NextEV planlegger å bygge seks eksemplarer av bilen, til en selvkost på snaut ti millioner kroner. Hva en eventuell kunde må ut med er ikke godt å si, og er nok ikke så viktig heller for de som faktisk har råd.