Rekord-elbil fra Kina

Kinesiske NextEV har enn så lenge bare vært synlig i Formel E-serien. Her er frukten av flere års arbeid med en gatebil: NIO EP9.

Publisert Sist oppdatert

En megawatt. Det er mye krefter. Mange vet kanskje konverteringen fra watt til hestekrefter; 1 kW = 1,36 hestekrefter. Da er det ikke vanskelig å skjønne at det er mye krefter som vil ut i de fire hjulene på Kinas nye superbil: NextEV NIO EP9.

1 megawatt = 1360 hestekrefter.

Ifølge NextEV selv – vi har ikke klart å finne uavhengige kilder på dette – skal bilen ha kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5,12 sekunder. Til sammenligning: Ferrari 488 GTB gjorde samme øvelsen 16 sekunder tregere …

Aktiv aerodynamiske elementer som bakspoiler og frontleppe skal gi både mye marktrykk når det behøves og lav luftmotstand når toppfarten skal jages.

0-100 skal gå unna på 2,7 sekunder og toppfarten er 313 kilometer i timen – men det villeste er kanskje at 0-300 skal gå unna på 15,9 sekunder!

2,7 til hundre? Det er da ikke spesielt raskt, tenker du kanskje. Tesla Model S P100D er raskere!

(Beklager, jeg klarte ikke holde Tesla utenfor en elbil-story denne gang heller)

Ja, men en Tesla er ikke i nærheten av å kunne bikke 300 kilometer i timen. Forklaringen ligger sannsynligvis i NIO EP9s drivlinje, med en motor og girkasse til hvert hjul. Girkassene hemmer nok akselerasjonen litt fra null, men gir desto høyere toppfart.

Rekkevidden oppgis til å være 427 kilometer. Raust, men bruker du mange av de 1360 hestene ofte, er det nok greit med stort batteri. Hurtiglading og klargjøring for hurtig-bytte av batterier er på spesifikasjonslista – og batteriet i seg selv skal veie 635 kilo.

Totalt skal NIO EP9 veie 1735 kilo.

Bilens pennefører er David Hilton - mannen som sto bak den opprinnelige Ford S-Max (det skulle man ikke tro) og Infiniti Emerg-e (nå ligner det).

NextEV planlegger å bygge seks eksemplarer av bilen, til en selvkost på snaut ti millioner kroner. Hva en eventuell kunde må ut med er ikke godt å si, og er nok ikke så viktig heller for de som faktisk har råd.

Powered by Labrador CMS