-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Rekord-elbil fra Kina
Kinesiske NextEV har enn så lenge bare vært synlig i Formel E-serien. Her er frukten av flere års arbeid med en gatebil: NIO EP9.

En megawatt. Det er mye krefter. Mange vet kanskje konverteringen fra watt til hestekrefter; 1 kW = 1,36 hestekrefter. Da er det ikke vanskelig å skjønne at det er mye krefter som vil ut i de fire hjulene på Kinas nye superbil: NextEV NIO EP9.
1 megawatt = 1360 hestekrefter.
Ifølge NextEV selv – vi har ikke klart å finne uavhengige kilder på dette – skal bilen ha kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5,12 sekunder. Til sammenligning: Ferrari 488 GTB gjorde samme øvelsen 16 sekunder tregere …
Aktiv aerodynamiske elementer som bakspoiler og frontleppe skal gi både mye marktrykk når det behøves og lav luftmotstand når toppfarten skal jages.
0-100 skal gå unna på 2,7 sekunder og toppfarten er 313 kilometer i timen – men det villeste er kanskje at 0-300 skal gå unna på 15,9 sekunder!
2,7 til hundre? Det er da ikke spesielt raskt, tenker du kanskje. Tesla Model S P100D er raskere!
(Beklager, jeg klarte ikke holde Tesla utenfor en elbil-story denne gang heller)
Ja, men en Tesla er ikke i nærheten av å kunne bikke 300 kilometer i timen. Forklaringen ligger sannsynligvis i NIO EP9s drivlinje, med en motor og girkasse til hvert hjul. Girkassene hemmer nok akselerasjonen litt fra null, men gir desto høyere toppfart.
Rekkevidden oppgis til å være 427 kilometer. Raust, men bruker du mange av de 1360 hestene ofte, er det nok greit med stort batteri. Hurtiglading og klargjøring for hurtig-bytte av batterier er på spesifikasjonslista – og batteriet i seg selv skal veie 635 kilo.
Totalt skal NIO EP9 veie 1735 kilo.
Bilens pennefører er David Hilton - mannen som sto bak den opprinnelige Ford S-Max (det skulle man ikke tro) og Infiniti Emerg-e (nå ligner det).
NextEV planlegger å bygge seks eksemplarer av bilen, til en selvkost på snaut ti millioner kroner. Hva en eventuell kunde må ut med er ikke godt å si, og er nok ikke så viktig heller for de som faktisk har råd.