-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Rekord-elbil fra Kina
Kinesiske NextEV har enn så lenge bare vært synlig i Formel E-serien. Her er frukten av flere års arbeid med en gatebil: NIO EP9.
En megawatt. Det er mye krefter. Mange vet kanskje konverteringen fra watt til hestekrefter; 1 kW = 1,36 hestekrefter. Da er det ikke vanskelig å skjønne at det er mye krefter som vil ut i de fire hjulene på Kinas nye superbil: NextEV NIO EP9.
1 megawatt = 1360 hestekrefter.
Ifølge NextEV selv – vi har ikke klart å finne uavhengige kilder på dette – skal bilen ha kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5,12 sekunder. Til sammenligning: Ferrari 488 GTB gjorde samme øvelsen 16 sekunder tregere …
Aktiv aerodynamiske elementer som bakspoiler og frontleppe skal gi både mye marktrykk når det behøves og lav luftmotstand når toppfarten skal jages.
0-100 skal gå unna på 2,7 sekunder og toppfarten er 313 kilometer i timen – men det villeste er kanskje at 0-300 skal gå unna på 15,9 sekunder!
2,7 til hundre? Det er da ikke spesielt raskt, tenker du kanskje. Tesla Model S P100D er raskere!
(Beklager, jeg klarte ikke holde Tesla utenfor en elbil-story denne gang heller)
Ja, men en Tesla er ikke i nærheten av å kunne bikke 300 kilometer i timen. Forklaringen ligger sannsynligvis i NIO EP9s drivlinje, med en motor og girkasse til hvert hjul. Girkassene hemmer nok akselerasjonen litt fra null, men gir desto høyere toppfart.
Rekkevidden oppgis til å være 427 kilometer. Raust, men bruker du mange av de 1360 hestene ofte, er det nok greit med stort batteri. Hurtiglading og klargjøring for hurtig-bytte av batterier er på spesifikasjonslista – og batteriet i seg selv skal veie 635 kilo.
Totalt skal NIO EP9 veie 1735 kilo.
Bilens pennefører er David Hilton - mannen som sto bak den opprinnelige Ford S-Max (det skulle man ikke tro) og Infiniti Emerg-e (nå ligner det).
NextEV planlegger å bygge seks eksemplarer av bilen, til en selvkost på snaut ti millioner kroner. Hva en eventuell kunde må ut med er ikke godt å si, og er nok ikke så viktig heller for de som faktisk har råd.