-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Blir det enda lengre leveringstid?
Hyundai Kona/Kona EV er kåret til "Utility Vehicle of the Year" i USA i 2019. Kan valget føre til forlengelse av leveringtiden på den attraktive elbilen i Norge?
Amerikanerne har akkurat kåret Hyundai Kona/Kona EV til «Utility Vehicle of the Year» i USA og Canada.
Selv om det ikke er mulig å få bekreftet konsekvensene av en slik kåring for ventetiden på den samme bilen i Norge (som er opp mot to år), kan økt popularitet på den samme bilen i USA og Canada helt klart virke forstyrrende på leveransene til marginale markeder som Norge.
Jeg tror, men helt sikker kan man jo aldri være, at USA/Canada også i år er først ute med kåringen av «Car of the Year», «Utility Vehicle of the Year» og «Truck of the Year». Årsaken er at offentliggjøringen gjennom mange år har vært lagt til åpningen av North American International Auto Show, som enn så lenge finner sted i første halvdel av januar.
Kåringen skjer på samme måte som i Europa. Ut fra noen definerte kriterier som innovasjon, design, sikkerhet, kjøreegenskaper, kjøreopplevelse og verdi for pengene, stemmer et knippe motorjournalister fra de største mediene i USA og Canada på sine favoritter.
Og hvem ble vinnere denne gang?
* Car of the Year: Genesis G70.
* Utility Vehicle of the Year: Hyundai Kona / Kona EV.
* Truck of the Year: Ram 1500.
I klassen for personbiler sier juryen at konkurransen denne gang var usedvanlig hard. Finalistene har alle sjåføren i sentrum samtidig som de representerer viktige tekniske framskritt, ifølge juryen. Vinneren, Genesis G70, bygges i Korea og er Hyundais luksus-svar inn i premiumklassen.
De øvrige til finalen var Honda Insight og Volvo V60 / S60.
I den neste kategorien – for mer praktiske biler – løftes særlig den elektriske varianten av Hyundai Kona fram fordi den er – fortsatt ifølge juryen – den første elbilen som virkelig fungerer for massemarkedet.
Samtidig fremheves bilens kjøreegenskaper og at Kona EV er elbilen som kan overbevise EV-skeptikerne.
De to andre finalistene i klassen var Acura RDX og Jaguar I-Pace.
I pickup-kategorien sto kampen mellom Ram 1500 og GM-modellene Chevrolet Silverado 1500 og GMC Sierra 1500. Juryen falt ned på Ram 1500 på grunn av bilens komfort i kombinasjon med dens laste- og taueegenskaper.