Audi A6 Allroad: Alt i ett-bilen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Alt i ett-bilen
PRØVEKJØRT: Audi A6 Allroad er fortsatt den forfinede familiebilen som også gjør SUV-ens jobb som hyttebil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Audi var en av pionerene da de for om lag 20 år siden lanserte sin høyreiste versjon av A6, kalt Allroad. Det ble en umiddelbar suksess, ikke minst i Norge, hvor mange hadde savnet en skikkelig «hyttebil». De var kostbare biler og statussymbol i de rette miljøene.

Nå er Audi på plass med en ny generasjon A6 Allroad. Grunnideen står fast. Gi en stasjonsvogn så god fremkommelighet at en SUV blir overflødig, samtidig som den utstråler ideen om en aktiv livsstil.

A6 Allroad ser litt røffere ut enn en vanlig A6, men den hellakkerte testbilen har fått lakkerte hjulbuer i samme sølvfarge som bilen, i motsetning til grå plast som har vært vanlig på denne typen biler. Dermed er det visuelle Allroad-uttrykket dempet.

Herlig luftfjæring
Den adaptive luftfjæringen sørger for å gi Allroad egenskapene som skiller den fra røkla når forholdene blir røffe. Under normal kjøring har bilen bakkeklaring som en hvilken som helst A6 stasjonsvogn, men ved behov er det imidlertid mulig å heise bilen opp.

Drive Select-systemet har innstillinger som «Offroad» og «Allroad» som i beste fall kan gi en bakkeklaring på inntil 45 mm mer enn vanlig A6. Da er vi på SUV-nivå.

I hastigheter over 120 km/t senkes bilen med 1,5 cm i forhold til grunnoppsettet.

Fleksibiliteten luftfjæringen gir er en av A6 Allroads store styrker. Man får i både pose og sekk.

Sluker milene
A6 Allroad er en kjøremaskin. Bak modellbetegnelsen 50 TD skjuler det seg en 3-liters V6 dieselmotor på 286 hk som gir mer enn nok krefter, selv om mange nå er bortskjemte med råspreke elbiler. Bilen er kjapp og klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Vel så interessant er det at dreiemomentet er på 620Nm, noe som gir raske forbikjøringer.

Jeg har samme forhold til girkasser som til fotballdommere. De er best når jeg ikke legger merke til dem. Den åttetrinns tiptronic-automatkassen står veldig bra til bilen og gjør skiftene fullstendig sømløst og akkurat perfekt timet.

(saken fortsetter)

Dashbord fra e-tron
Dashbordet er til forveksling likt det vi finner i elbilen e-tron og modeller som A7 og A8. Det innebærer to store trykkskjermer i midtkonsollen og et heldigitalt instrumentpanel med stor grad av skreddersøm. Det fungerer bra, men krever en viss tilvenning.

PS: Den lille bagatellen som irriterte mest var visningen av fartsgrenser i headup-displayet. Makan til surr og feil har jeg ikke opplevd hos andre enn Audi. Nei, det er ikke 60-grense i Nordby-tunnelen. Men det blir litt i-landsproblematikk. Det beste er naturligvis å følge med på fartsgrensene selv.

Praktisk og behagelig
De praktiske egenskapene skal jeg ikke dvele mye ved. A6 er en lang bil med et romslig baksete og god plass i bagasjerommet. Men konsernets egen Skoda Superb har bedre plass både for passasjerer og last.

Komforten er det heller ikke noe så si på. Selve setene er svært behagelige og under kjøring gir luftfjæringen sitt til at ujevnheter svelges effektivt.

Bikker fort millionen

Det er lite å klage på når det gjelder A6 Allroad. Det er imidlertid en kostbar bil som fort bikker millionen idet du starter å krysse av for ekstrautstyr. Faktisk koster den svært godt utstyrte testbilen over 1,2 millioner kroner, hvor Exclusive-pakken til 57.000, hellakkering (43.000), 20-tommers hjul (43.000) og Valcona-skinn (31.000) er punktene som drar mest opp

Spises opp av e-tron
Konklusjonen er at A6 Allroad fortsatt er en kjempeflott bil som tilfredsstiller manges behov. Den største utfordringen er prisen.

Mange går nok heller for taxfree-varianten e-tron, som både er rimeligere, har tilnærmet samme fremkommelighet og har mer krefter. Men det er fortsatt slik i dette landet at diesel er det mest fornuftige for mange. For disse kan A6 Allroad være midt i blinken.

Fakta Audi A6 Allroad 50 TDI Quattro

Pris

Fra kr 813.400

Pris testbil

kr 1.227.560

Motor

2967 ccm V6 diesel

Effekt

286 hk/620 Nm

Drivlinje

8A (tiptronic), firehjulsdrift

Aks. 0-100

5,9 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk

0,74 l/mil

CO2-utslipp

193 g/km

Nox-utslipp

60,5

Dimensjoner

495/190/147 cm (L/B/H)

Bagasjerom

565 liter

Tilhengervekt

2500 kg

LIKER:

  • Allsidigheten
  • Komforten
  • Kjøreegenskaper

LIKER IKKE:

  • Prisen i forhold til e-tron
  • Fartsgrensevisningen

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: