Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Bortgjemt og glemt

X-Trail er suksessen som druknet i Qashqai og nå lever et litt ufortjent skyggeliv i Nissans fokus på elektrisk suksess.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020.

X-Trail ble lansert i 2002 og tok Norge med storm. Allerede i 2003 ble den Nissans mest populære bil og var det i fire år til Qashqai overtok og parkerte X-Trail. Med Nissans elektriske suksess fra 2011 havnet X-Trail enda lenger bak i køen og er nå nesten glemt. Det er helt ufortjent og den er et bra alternativ for de mange som fortsatt mener SUV skal ha dieselmotor.

EU-TILPASSET
Nå spør du kanskje hvorfor jeg trekker fram X-Trail såpass mange år etter både relanseringen og faceliften? Forklaringen er enkel: For å tilpasse seg nye utslippskrav, kaster Nissan ut alle motorene i X-Trail og erstatter dem med nye. 1,6 liter/163 bensin erstattes av 1,3 liter/160 hk, og de to dieselmotorene på 1,6 liter/130 hk og 2,0 liter/177 hk erstattes av én motor med 1,7-liters volum og 150 hk effekt.

Bensinvarianten drifter kun på forhjulene og i kombinasjon med sjutrinns automatgirkasse, mens dieselvarianten leveres med 2WD, alternativt 4WD, begge i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller trinnløs automat (CVT).

X-Trail bygges over samme tekniske lest som lillebror Qashqai, men oppleves langt mer robust, mer som en arbeidsbil. I tillegg overtok X-Trail ved siste revisjon av Qashqai funksjonen med tre seterekker, X-Trail erstattet altså sjuseteren Qashqai +2.

4X4
I X-Trail bestemmer du over firehjulsdriften selv ved å velge det bort og bare la bilen trekke på forhjulene, sette den i automatisk funksjon slik at bilen bestemmer hvilke hjul det er best å sende motorkraften til, eller du kan låse kraften til 4x4 konstant.

X-Trail har noe konservativt over seg. Som en venn som satte seg inn sa: – Så herlig med klassisk instrumentering. Ja, faktum er at slett ikke alle synes skjermbaserte løsninger fungerer like bra i bil i fart, som det gjør på en iPad i sofakroken.

LITEN SKJERM
Mitt ankepunkt mot infotainmentskjermen i X-Trail er ikke bare at den er knøttliten sett med 2020-øyne, men at den også har altfor dårlig oppløsning.

X-trail har fire-kamera-løsning, hvilket betyr at ved rygging vises bilde bakover samtidig som bilen ses i «fugleperspektiv». Men den lille skjermen gjør det vanskelig å få med seg alt bak, og selv om sensorene også sier fra om oversette hindringer, hadde en stor og skarp skjerm løst siktproblemet. De fleste av konkurrentene har fikset dette for lenge siden.

Innvendig er det ellers lett å trives i X-Trail. Du sitter høyt i bra seter, bilen støyer ikke spesielt mye, og baksetet kan lengdereguleres for å øke bagasjerommet. Bagasjeromsgulv i to etasjer trekker også opp, og halve gulvlokket kan settes på høykant for å lage en brønn bakerst til handleposene. Bra, det.

Men hvorfor er det nødvendig å gjemme bort viktige brytere for ProPilot, rattvarme og ECO-knapp? Disse knappene lar seg ikke finne fram til uten å ta blikket fra veien. Ikke bra, det.

X-Trail har heller ikke head up display.

HØYT FORBRUK
Nissan har en annen utfordring å hanskes med i X-Trail: Forbruket. 0,78 liter per mil som gir 204 gram CO2 i utslipp. Den ganske nøyaktig like store SUV-en Skoda Kodiak med 150 hk motor, 4x4, automat nøyer seg med å spytte ut 173 gram per km.

Andre, som eksempelvis Mitsubishi (Outlander), Peugeot (3008/5008) og Opel (Grandland), Volvo (CX60) og Mercedes (GLC), har løst CO2-problemet med ladehybridisering, men det gjelder selvfølgelig først og fremst for å tilfredsstille 95-grams flåtekravet fra EU.

Lavt utslipp favoriseres i det norske engangsavgiftssystemet. Styggedommen som blåser ut av eksosrøret på X-Trail straffer derfor Nissan med 275.600 kroner i engangsavgift, mens Skoda slipper unna med 193.200 kroner, altså 82.400 kroner mindre.

Også Mitsubishi, en annen relevant konkurrent, straffes bare med 19.800 kroner i engangsavgift på Outlander. Her ligger noe av forklaringen på at Mitsubishi leverte ut 5048 Outlander i fjor mens Nissan måtte nøye seg med 47 X-Trail.

FOR KOSTBAR
I tillegg til å koste mindre, har nevnte Skoda større bagasjerom og trekker tilhenger som kan veie 1000 kilo mer enn X-Trail. Her er det girkassen (CVT) som bremser tilhengervekten. Ved å velge manuelt gir, øker X-Trails tilhengervekt i det minste til to tonn.

Ved inngangen til 2020 leveres Nissan X-Trail med ProPilot. Men du må betale 10.000 kroner ekstra for funksjonen som gir deg adaptiv cruisekontroll, køautomatikk og styrehjelp. Dette gjør X-Trail selvkjørende på nivå 2,0 der mange biler har befunnet seg lenge nå.

Det høye utslippet er jeg redd fører til at Nissan etter sommeren må droppe X-Trail fra det europeiske modellprogrammet eller strupe volumet til et minimum for å unngå å bli straffet med utslippsskatt.

Trist at Nissan ikke har gjort mer med utslippet, for X-Trail er i utgangspunktet en bra bil som nå dessverre priser seg helt ut av Norge.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS