-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Opel Astra 1.8 Elegance
I Astra 1.8 Elegance er det ikke det store bagasjerommet, men motor og kjørestilling som imponerer mest.

Først publisert i BIL 4 - 1999.
Astra sedan har en beskjeden men likevel rommelig bakdel. Bagasjerommet gjør ikke mye av seg, blant annet takket være den kraftige C-stolpen, men det er overbevisende rommelig. Plassen i baksetet er uendret i forhold til kombikupéen, og innebærer at den er blant de rommeligste i klassen.
Nå var det ikke sedan-karosseriets rommelighet som imponerte mest under prøvekjøringen av denne Astraen. Derimot ga motoren, en 1,-8-liter med 115 hk og 170 Nm, et meget imponerende inntrykk. Den er kvikk under akselerasjon både fra stillestående og ved forbikjøringer og trives når turtellernåla kryper mot rødmerket ved 6.500 o/min, samtidig som den har god trekkraft og akselerasjon på turtall ned til 2.000 o/min.
I sammenligningstesten i Bil 1/2-99 kommenterte vi blant annet at Astra hadde dårligere kjørestilling enn både Focus og Golf og etterlyste blant annet mulighet til å regulere rattet. I Astra Elegance er 4-veis regulering av rattet standard, kombinert med at førersetet har høyderegulering. Og for en forskjell. Ved at jeg her kan både løfte rattet og trekke det nærmere ble Astra lekende lett å hanskes med på vinterføre og viser hvor viktig det er å ha full kontroll over rattet. Her slipper jeg å lene meg ut av seteryggen for å nå toppen av rattet, samtidig som jeg har riktig avstand til pedalene.
Astra sedan har et forholdsvis høyt støynivå på grov asfalt, og fjæringskomforten er også omtrent den samme som for kombikupéen. Det innebærer at den flyter behagelig over de store ujevnhetene, mens den takler de mindre og skarpe ujevnhetene kontant. Den lette følelsen som vi kjenner fra 1,4-liters kombikupéen henger med også her, og kombinert med en kraftigere motoren er dette blitt en bil for den som liker at bilen har sportslig karakter.
Foruten 4-veis regulering av rattet inngår også klimaanlegg, lettmetallfelger, sentrallås med fjernbetjening, elektriske vindusheiser foran og bak, antispinnregulering, pluss de faste postene som 4 kollisjonsputer, startsperre og ABS-bremser. Og hvis du lurer så har også Elegance de kraftige lyskasterne med alt for dårlig spredning på fjernlysene.
OPEL ASTRA 1.8 Elegance:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1.796 ccm. Boring og slaglengde: 80,5 x 88,2 mm. Effekt: 85 kW (115 hk) v/5.400 o/min. Dreiemoment: 170 Nm v/3.400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60SR15. (Michelin Maxi-Ice).
Mål: Lengde: 425,2 cm. Bredde: 170.9 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 260,6 cm. Sporvidde f/b: 148,4/ 146,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1.140 kg.
Bagasjerom: 500 liter.
Tankvolum: 52 liter.
Aks. 0 - 100: 10,0 sek
Toppfart: 200km/t
Forbruk bykjøring: 1,09 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
Pris: kr. 239.300,-
Forbruk i følge 93/116/EU.