Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept
Audi Motorrad Roadster Concept

Motorsykkel fra Audi

Det er kanskje litt tidlig å vente at Audi graver i arkivet og lar Ducati (som de eier) bygge en to-hjuls DKW (som de var partner med før krigen). Men tanken er logisk.

Publisert Sist oppdatert

Det er en fransk designer, Thibault Devauze som har skisset seg frem til dette forslaget. Nå skal jeg ikke påstå at jeg slår gamla i taket av begeistring over designen, men det er en god idé å minne Audi på hva de egentlig burde gjøre nå som de har kjøpt Ducati.

Deres største konkurrent er jo BMW, og BMW har en sterk linje i sykler. Altså!

Og BMW, som nå kan feire 90 år med motorsykler, kan gruses av Audi (eller Auto Union som var det opprinnelige grunnlaget for de fire ringene). En av partnerne var jo DKW, og der bygget de den første motorsykkelen i 1922 – 91 års tradisjon!

Sykkelen han foreslår er jo en Audi, med masse Audi teknologi – ikke minst kombinasjonen av karbonfiber og lette metaller har masse R-DNA i seg.

Unge Devauze har også tenkt seg en E-tron variant, selv om forslaget her bruker en av Ducatis L-twin motorer med VW-gruppens dobbel-clutch transmisjon.

Han har jobbet både hos Opel, Land Rover (advanced) og Audi etter at han tok eksamen ved ISD utenfor Paris for noen år siden. (I dag jobber han med tidligere designsjef hos Pininfarina, Lowie Vermeersch i Torino, Gran Studio heter de. De tegner blant annet for kinesiske Chery).

Han har sågar vært innom Ducati også – men et kjapt internship, eller talenter som industri/bil-designer, er ikke nok for å skape en god motorsykkeldesigner.

Det er nok å se på Giorgetto Giugiaros tragiske forsøk på en 860 Ducati i 1975, og hans hjelpeløse forsøk på å kle en Wankel-motor Suzuki det samme året. Og Giugiaro da, innbarket motorsyklist som han er – men det er riktignok mest trial-sykler han er på.

Og enda mer katastrofalt ble resultatet da Aprilia lot Philippe Starck tegne 6,5-modellen i 1995. Riktignok kom sykkelen på Museum of Modern Art i New York, men jeg kjenner ingen motorsyklist som kom overens med den maskinen.

Så det er veldig morsomt at Thibault Devauze kanskje har satt i gang en liten DKW/Audi-på-to tenking. Men la oss håpe at Audi trekker maksimalt på de mc-design talentene de allerede har nede i Bologna-området.

Powered by Labrador CMS