Full-size stasjonsvogn på strøm

Som en forsmak på hva vi har i vente har Audi presentert "A6 Avant e-tron concept" med god rekkevidde og mulighet for hurtiglading.

Publisert

Vi fikk en forsmak på A6 som kombikupe på fjorårets bilutstilling i Shanghai, og nå følger stasjonsvognen.

Bilen er basert på den nyutviklede PPE-plattformen. Hjertet i konseptbilens drivlinje blir ladeteknologien basert på 800 volt. På samme måte som i Audi e-tron GT quattro, gir dette mulighet til å lade batteriet med opptil 270 kW effekt.

Ti minutter er nok til å gi nye 300 km. På mindre enn 25 minutter kan batteriet med 100 kWt lades fra 5 til 80 prosent kapasitet.

Kombinert med en rekkevidde på opptil 700 km vil derfor modellene i Audi A6 e-tron-familien være svært godt egnet for langkjøring.

Med en lengde på 496 cm, en bredde på 196 cm og en høyde på 144 cm er konseptbilen 3 cm lengre, 8 cm bredere og 5 centimeter lavere enn dagens A6 Avant. Vi får ikke oppgitt volum for bagasjerommet, men kan nok anta at det også er på nivå med dagens 565 liter.

De dynamiske kvalitetene til Audi A6 e-tron concept går ifølge Audi utenpå rivalene med forbrenningsmotor.

Med et høyt dreiemoment som er tilgjengelig fra stillestående, vil selv basismodellene akselerere til 100 km/t på mindre enn syv sekunder. Toppmodellene kan gjøre denne sprinten unna på mindre enn fire sekunder.

Bilen er utstyrt med den avanserte lysteknologien «Digital Matrix LED» og «digital OLED» som gjør det mulig å oppnå maksimal lysstyrke og et vidt spekter av funksjoner fra et minimalt overflateareal.

Samtidig åpner teknologien for at kundene selv skal kunne stille inn lysene med nye funksjoner og personaliseringsmuligheter.

Kombinasjonen av sikkerhetsfunksjoner og estetisk design er spesielt viktig for Audi. Derfor viser de små, høyoppløste projektorene også faresignal på bakken – for eksempel for å varsle syklister om at bildøren er i ferd med å bli åpnet.

Ytterligere fire høyoppløste LED-projektorer er diskré plassert i bilens hjørner. De gir blinklyssignal, og kan tilpasses markeds- og lovgivningskrav.

PPE-plattformen er konstruert som en ren batterielektrisk plattform fra bunnen av. Nøkkelelementet i de kommende PPE-bilene er batterimodulen mellom akslene. Den vil kunne lagre rundt 100 kWt energi i Avant-utgaven av A6 e-tron concept.

Ved å benytte hele bilens gulv blir det mulig å oppnå en relativt flat batteriutforming. Dermed er plattformen egnet både til biler som skal ha høy bakkeklaring, og til biler som prioriterer økt dynamikk med en lav arkitektur – slik som Audi A6 Avant.

Batteristørrelsen og akselavstanden varierer for PPE-bilene. Det gjør plattformen anvendelig for ulike markedssegmenter. Lang akselavstand og korte overheng vil allikevel være en fellesnevner, sammen med store hjul.

Den kommende familien av PPE-modeller vil inkludere modeller som har en motor på hver aksel. Elektronikken benyttes til å gi firehjulsdrift akkurat når du trenger det, og gir en perfekt balanse mellom kjøredynamikk og effektivitet.

I tillegg vil e-tron-familien også ha medlemmer som er optimert for minimalt forbruk og maksimal rekkevidde. Disse vil ha én enkelt elektrisk motor, montert på bakakselen.

I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW (476 hk) og maks dreiemoment på 800 Nm.

– 95 prosent av Audi-kundene i Norge velger i dag elbil. Vi er stolte av å kunne fylle på med våre klassiske modeller også i fremtidsrettede elektriske versjoner. Audi A6 Avant e-tron er vår første elektriske stasjonsvogn, og den er like vakker som teknologien er avansert, sier Audi-direktør Elin Sinervo.

Powered by Labrador CMS