-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bil ser på privatimport
Privatimport er tema i Bils sommerutgave; 7/8. Det er skrevet mye om egenimport av bil fra Danmark. Prislister og teoretiske regneeksempler har vist at det har vært store penger å spare. Men listepriser vil ofte gi et feil bilde av virkeligheten, Bil dro derfor til Danmark for å utføre testkjøp.


Bil 7/8 er ute hos abonnentene
Bil 7/8 er ute hos abonnentene
Fem biler er et for lite utvalg til at vi kan bli bombastiske, men det gir svar på våre spørsmål: Er det noe å spare, og eventuelt hvor mye kan en spare ved å importere ny bil selv, og hvor vanskelig er det?
Store variasjoner
I vår undersøkelse var det store variasjoner i besparelsene. Når man skal sammenligne pris gjelder det å være oppmerksom på utstyrsforskjeller. Grunnmodellene som selges i Norge har som regel mer utstyr enn i Danmark. Man må sette seg inn i de konkrete forskjellene, og vurdere sine egne behov i forhold til utstyr.
Garantier
Fabrikkgarantien gjelder enten bilen er kjøpt i Norge eller Danmark. Det er derimot viktig å merke seg at enkelte importører opererer med tilleggsgarantier og spesielle servicetilbud man går glipp av ved å importere bilen selv.
Mister kjøpsloven
Det viktigste ankepunktet mot å importere bil selv er at man mister reklamasjonsretten på fem år som ligger i kjøpsloven. Når man selv står som importør er man selv ansvarlig. Det er heller ikke mulig å bytte inn sin gamle bil.
Besparelsene kan være store ved å importere selv, men grundige undersøkelser er nødvendig. Man bør også sette en verdi på den jobben som tross alt må gjøres. I Bil gir vi bruksanvisning for hvordan man går frem i tillegg til regnestykkene på de fem forskjellige kjøpene.
Bil 7/8 er i salg på bensinstasjoner og i Narvesen. Ved å bestille abonnement får du 10 utgaver av Bil i året, Bil nr 7/8 vil da være i postkassa om få dager. Sjekk ut øvrig innhold i Bil 7/8.