Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV

El-Chryslers femte

Fire el-biler fra Chrysler skrev vi om. Det var før de hadde rullet 200C på plass.

Publisert Sist oppdatert

Vi visste at det ville komme en mellomklasse Chrysler til Detroit. En med både diesel- og bensin-alternativ, og definitivt beregnet for Europa også.

LES OM DE ANDRE EL-BILENE HER

Men da de presenterte den, het den 200 C EV Concept, og ingen tviler vel på at EV har med elektrisitet å gjøre?

Dette er den siste modellen derfra som benytter Chryslers ENVI-teknologi. Det er en pakke som er ment å kunne brukes i de fleste biler, uansett størrelse. Den består av batterier og el-motorer og i tillegg en liten bensinmotor som kan holde batteriene oppladet etter at de første 75 km er tilbakelagt.

Egentlig altså en plugg-inn el-bil, men med en nødløsning om bord som kan gi bilen inntil 650 ekstra kilometers rekkevidde på ikke særlig mye bensin.

Myke former

Denne bilen er bygget på en forkortet versjon at konsernets bakhjulsdrevne plattformer, og utseendet heller i retning av sedan-coupéen, slik også Buick LaCrosse og Ford Taurus har vist tendenser til.

”Ikke bare skulle vi tegne en bil for Chrysler-entusiaster”, sa Nick Malachowiski som hadde ansvaret for eksteriøret, vi må også fange oppmerksomheten til potensielle kunder som kommer fra andre merker”. Og dermed er det vel ganske klart at vi egentlig snakker om en produksjonsmodell.

Interiøret er allikevel det mest interessante. Du finner ikke en eneste bryter eller trykknapp der. Alt betjenes via en stor skjerm. Og den kan selvfølgelig konfigureres etter hver førers prioriteter.

Her betyr ikke konfigurering bare layout, eller plassering av signalgivere for betjeningsfunksjoner. Du kan også endre grafikk, fonter og farger. Passasjeren har en touch screen laptop i sentrum for sin egen elektroniske sentral.

Rommelig

Enorm plass er førsteinntrykket av interiøret. Det skyldes ikke minst de fire skålformede setene som er svært tynne, men som allikevel skal gi all den støtte og komfort, inklusive varme eller kjøling og massasje, som man måtte ønske. Et ratt med bare en eike bidrar også til den luftige følelsen.

For virkelig å presisere hvor moderne minimalistisk det hele er, er teppene i gulvet inspirert av en japansk Zen-hage. Grafitt-farget med svake bølger vevd inn – mønsteret ser ut som en nyraket steinhage.

En av de mest gjennomarbeidede konseptbilene i Detroit i år. Og forhåpentlig overlever produsenten, slik at bilen kommer på markedet, som el, diesel eller bensin.

Powered by Labrador CMS