-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volkswagens tandem
For syv år siden kjørte Ferdinand Piëch fra Wolfsburg til Hamburg med den såkalte 1-liters bilen. Nå ser den nesten realistisk ut.
Da Volkswagen hadde sin manus-styrte overkjøringskveld mandag, skulle hvert merke presentere sin nyhet. VW valgte å presentere el-utgaven av sin ”up”-modell.
LES: Maktdemonstrasjonen
Det er vanskelig å forstå hvorfor. Noen av de foregående medlemmene av up-familien har vært ganske praktfulle, og her har vi noe som helt opplagt tilhører familien. I hvert fall så lenge vi starter foran og følger linjene et stykke bakover.
LES OGSÅ: VW planlegger mye smått
Men så skjer det noe med avslutningen, som gjør den ganske håpløs. Det er åpenbart vanskelig å bygge korte biler.
Og så viser det seg at det har egentlig ikke hendt noe på 10 år, for på en helt annen stand har de hentet frem et gammel Lupo-konsept fra slutten av 90-tallet. Jeg husker ikke om vi syntes det var akseptabelt da, den er ikke det nå i hvert fall, i hvert fall ikke på en moderne bil.
Dessuten er resten av denne el-up modellen forholdsvis konvensjonell, hvilket den selvfølgelig må være dersom den, som planlagt skal i produksjon til 2011.
Gammel kjenning
Det er derfor det er så underlig at ikke VW i stedet valgte å hente frem 1L-modellen. Navnet står selvfølgelig for 1 liter, med andre ord at den bruker rundt en liter per 100 km.
De eksperimenterte med dette for syv år siden, og viste frem bilen på en velpublisert prøvetur, der VW-sjefen, Ferdinand Piëch, kjørte fra Wolfsburg til Hamburg i den-gangens 1 liter.
LES: Piëch kjørte en-liters-bilen
Akkurat samme oppskrift som dagens, tandemplassering, med andre ord smal, lett og fire hjul.
Bilen måler beskjedne 3183 x bare 1200 i bredden x 1143 (Murcielago-høyde) millimeter, og det betyr selvfølgelig at her snakker vi optimale strømlinjer. Men vi snakker også om en vidunderlig komplisert monocoque og et karosseri i samme kullfiber-materiale.
Gjerrig
Motoren er en 0,8-liters TDI som gir 27 hk i Eco-modus og 39 i Sport. Dessuten har den en 7-trinns DSG-kasse - alt montert bak, med bakhjulsdrift.
Det er en mengde andre Eco og Øko-ideer her, stopp/start og lett-hybrid el-motor som boost, for eksempel. Et forbruk på 1,38 liter per 100 km, tilsvarer 36 g CO2 pr. km.
Men ikke noe av dette er viktig i en sen kvelds-presentasjon sammenheng. Da er det eneste som betyr noe at dette er en gjennomgripende moderne design. Det er tenkt nytt i alle baner, i dimensjoner, i funksjoner og i former. Og resultatet er faktisk veldig bra.
Det er ikke sagt noe om denne kommer i produksjon, men det er ingen tvil om hvilken jeg helst ville ha parkert utenfor. Den ser jo nesten ut som en vellykket Le Mans konkurrent.
Derfor er jeg også temmelig sikker på at dersom VW noensinne kommer til å bygge denne, vil det ta ca. 3 nano-sekunder før de har en GTI-utgave på plass. Da vil smilet virkelig bli bredt.