-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes-designer blir VW-sjef
Murat Gunak, egentlig tyrker, er nå i ferd med å bli sjef for all design i VW-gruppen. Design-politisk er dette like spennende som spørsmålet om hvem som skal bestyre GM Design i fremtiden. Det rare er at Gunak fremdeles er meget mer designer enn politiker.

Nå kan man nok regne med at 44 år gamle Murat Gunak har gått en riktig skole for å klare dette også. Mesteparten av sin karriere har han tilbakelagt i Stuttgart, hos Mercedes-Benz. Dit kom han i 1986, under Bruno Sacco, og Saccos løytnant, Peter Pfefiffer. Et skikkelig hiarkirisk miljø.
I 1994 stakk han av, nesten rett vestover, til Peugeot og til stor undring for alle observatører. For det var åpenbart at han var blinket ut til noe stort hos Mercedes. Hos Peugeot dro han blant annet i gang 206-tendensen og gjorde ferdig 607 før det ganske riktig viste seg at han blinket ut til noe stort i Stuttgart. Han ble hentet tilbake dit i 1998, og ble straks etter sjef for personbil og Transporter-design, den jobben Pfeiffer hadde hatt – og Pfeiffer hadde nettopp tatt over etter Sacco.
Og da var det vel klart at en sjefstilling for Daimlerchrysler design vinket i det fjerne. Veldig fjerne åpenbart. For torsdag forlot han Daimlerchrysler, og i April er han på plass som sjef for VW Design.
Der etterfølger han Hartmut Warkuss, 62 år gammel, som i ganske lang tid nå har gitt forholdsvis klart uttrykk for at han heller vil snittfly med sin nydelige Stearman dobbeltdekker ut fra flyplassen i Braunschweig, enn å sitte å passe på alle designkontorene han har spredt over hele verden.
Gunak i denne jobben er lett overraskende, men antakelig ikke så overraskende allikevel. Fordi VW-gruppen hadde egne kandidater. Men kanskje for mange av dem? Walter de Silva som nå er sjef for Audi design. Peter Schreyer som ble flyttet fra Audi til VW for et halvt års tid siden. Erwin Himmel, som lenge var sjef for advanced design kontoret i Spania, før han hoppet av og lagde sitt eget. En rekke sjefsemner, men da er det kanskje bedre å rekruttere utenfra.
For meg har Gunak den helt rette bakgrunn. Han har for eksempel vært innom Ford en kort tur i gode gamle dager også, der han jobbet under Patrick Le Quement, dagens Renault designsjef, og før det var han designer hos Monteverdi. I dag er Monteverdi nesten glemt bort, men det var en av 60- og 70-årenes store superbilprodusenter, med base i Sveits. Men noe av det beste med Gunak er selve utdannelsen. Fra Kassel.
Kassel? Men det er da ikke transportdesign-utdannelse i Kassel? Nei, så det viste seg at det egentlig er scenograf han er, teaterscene-designer. Denne hans første kjærlighet har han fremdeles ikke gitt opp, så her er en bilfyr det faktisk går an å snakke med om andre ting også.