-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Allerede ved inngangen er det helt klart hva Pantheon dreier seg om denne gangen. Zagato. Den gule er TZ3 Stradale, nummer 3 av til sammen 9 som er bygd, fra 2013.
Den røde er en TZ3 Corsa fra 2010. Begge på Alfa Romeo basis, selvfølgelig. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allerede ved inngangen er det helt klart hva Pantheon dreier seg om denne gangen. Zagato. Den gule er TZ3 Stradale, nummer 3 av til sammen 9 som er bygd, fra 2013.
Den røde er en TZ3 Corsa fra 2010. Begge på Alfa Romeo basis, selvfølgelig. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allerede ved inngangen er det helt klart hva Pantheon dreier seg om denne gangen. Zagato. Den gule er TZ3 Stradale, nummer 3 av til sammen 9 som er bygd, fra 2013.
Den røde er en TZ3 Corsa fra 2010. Begge på Alfa Romeo basis, selvfølgelig. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allerede ved inngangen er det helt klart hva Pantheon dreier seg om denne gangen. Zagato. Den gule er TZ3 Stradale, nummer 3 av til sammen 9 som er bygd, fra 2013.
Den røde er en TZ3 Corsa fra 2010. Begge på Alfa Romeo basis, selvfølgelig. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allerede ved inngangen er det helt klart hva Pantheon dreier seg om denne gangen. Zagato. Den gule er TZ3 Stradale, nummer 3 av til sammen 9 som er bygd, fra 2013.
Den røde er en TZ3 Corsa fra 2010. Begge på Alfa Romeo basis, selvfølgelig. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Pantheon er bygget opp som en enorm kuppel med en spiralformet, bred gate hele veien opp. Den fungerer som en av verdens lekreste parkeringsplasser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Pantheon er bygget opp som en enorm kuppel med en spiralformet, bred gate hele veien opp. Den fungerer som en av verdens lekreste parkeringsplasser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Pantheon er bygget opp som en enorm kuppel med en spiralformet, bred gate hele veien opp. Den fungerer som en av verdens lekreste parkeringsplasser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Noen av bilene tilhører kunder og venter på den første turen på vårparten. Andre står der og venter på en kjøper, som denne 1952 Fiat Topolinoen til CHF 18.500. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En Lincoln fra 1932 var så fornem at den hadde ikke noen pris. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En Lincoln fra 1932 var så fornem at den hadde ikke noen pris. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allard er ekte og rått. Engelsk chassis, nesten ikke karosseri, og amerikanske V8-muskler. Dette er en K1 til 115.000 francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allard er ekte og rått. Engelsk chassis, nesten ikke karosseri, og amerikanske V8-muskler. Dette er en K1 til 115.000 francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allard er ekte og rått. Engelsk chassis, nesten ikke karosseri, og amerikanske V8-muskler. Dette er en K1 til 115.000 francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Allard er ekte og rått. Engelsk chassis, nesten ikke karosseri, og amerikanske V8-muskler. Dette er en K1 til 115.000 francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En annen beskjeden Topolino, forgjengeren til 500, som venter på noe. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En annen beskjeden Topolino, forgjengeren til 500, som venter på noe. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Denne overdådige veteranen er en Renault medd en femliters firer, som av en eller annen grunn heter Kaiserwagen. Jeg ante ikke at han kjørte fransk i 1911."Pris på forespørsel». (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Denne overdådige veteranen er en Renault med en femliters firer, som av en eller annen grunn heter Kaiserwagen. Jeg ante ikke at han kjørte fransk i 1911."Pris på forespørsel». (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Denne overdådige veteranen er en Renault med en femliters firer, som av en eller annen grunn heter Kaiserwagen. Jeg ante ikke at han kjørte fransk i 1911."Pris på forespørsel». (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Denne overdådige veteranen er en Renault med en femliters firer, som av en eller annen grunn heter Kaiserwagen. Jeg ante ikke at han kjørte fransk i 1911."Pris på forespørsel». (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Phantom III hadde V12 på 7,3 liter. Denne kan bli din for 200.000 sveitsiske francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Phantom III hadde V12 på 7,3 liter. Denne kan bli din for 200.000 sveitsiske francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Phantom III hadde V12 på 7,3 liter. Denne kan bli din for 200.000 sveitsiske francs. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En Fiat 500 parkert ved siden av chassiset til en Bugatti 44. De ser også ut som de venter på noe. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En Fiat 500 parkert ved siden av chassiset til en Bugatti 44. De ser også ut som de venter på noe. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For meg ukjente veteraner er alt jeg kan bidra med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For meg ukjente veteraner er alt jeg kan bidra med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For meg ukjente veteraner er alt jeg kan bidra med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For meg ukjente veteraner er alt jeg kan bidra med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For meg ukjente veteraner er alt jeg kan bidra med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

BMW fra Eisenach. 321 het modellen, 1939 het året. Veldig myk toliters sekser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

BMW fra Eisenach. 321 het modellen, 1939 het året. Veldig myk toliters sekser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Gulfargen hjelper, egentlig en beskjeden Austin Seven Tourer (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det ser ut som en franskmann, Charron? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

... og en sliten amerikaner... (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En opprinnelig Citroën tar man ikke feil av... (Foto: Jon Winding-Sørensen)

... og en Bugatti Atlantic er også ganske karakteristisk. Men hvem garanterer at den er"ekte»? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

... og en Bugatti Atlantic er også ganske karakteristisk. Men hvem garanterer at den er"ekte»? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

... og en Bugatti Atlantic er også ganske karakteristisk. Men hvem garanterer at den er"ekte»? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Denne 1936-utgaven av Fiat 1500 6C har deltatt i Mille Miglia. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er heller ikke hver dag. En Allard Special, bygget for å kjøre Trial (på engelsk) før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er heller ikke hver dag. En Allard Special, bygget for å kjøre Trial (på engelsk) før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er heller ikke hver dag. En Allard Special, bygget for å kjøre Trial (på engelsk) før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er heller ikke hver dag. En Allard Special, bygget for å kjøre Trial (på engelsk) før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Sjelden en MG WA, 2,6-liters sekser fra 1939. Men denne har sveitsisk karosseri fra Rainbolt & Christie i Basel. Rett rundt hjørnet for Panteon med andre ord. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Sjelden en MG WA, 2,6-liters sekser fra 1939. Men denne har sveitsisk karosseri fra Rainbolt & Christie i Basel. Rett rundt hjørnet for Panteon med andre ord. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Sjelden en MG WA, 2,6-liters sekser fra 1939. Men denne har sveitsisk karosseri fra Rainbolt & Christie i Basel. Rett rundt hjørnet for Panteon med andre ord. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Her er det også Anglo-Suisse. Engelsk Alvis og sveitsisk Graber-karosseri. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Her er det også Anglo-Suisse. Engelsk Alvis og sveitsisk Graber-karosseri. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men dette, derimot, er hel-engelsk. Britisk Bentley med Britisk H.J. Mulliner med plexiglass innslag på taket. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men dette, derimot, er hel-engelsk. Britisk Bentley med Britisk H.J. Mulliner med plexiglass innslag på taket. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men dette, derimot, er hel-engelsk. Britisk Bentley med Britisk H.J. Mulliner med plexiglass innslag på taket. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Vi kan nok gjette på Graber-karosseri her også. Oppå en Bentley. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Vi kan nok gjette på Graber-karosseri her også. Oppå en Bentley. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette Bentley-karosseriet har jeg ikke peiling på, men det ser ikke engelsk ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette Bentley-karosseriet har jeg ikke peiling på, men det ser ikke engelsk ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Og rett ved siden av en mektig Bentley-grill finner vi en end mektigere Rolls-grill. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Ikke akkurat Rollser disse: Påske-eggeplommegul Isetta med eggehvite-hvitt rundt, og en vårgrønn Messerschmitt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Ikke akkurat Rollser disse: Påske-eggeplommegul Isetta med eggehvite-hvitt rundt, og en vårgrønn Messerschmitt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men nå ser vi at det er like før vi kommer til Dagens Tema: Zagato. Vi skal bare først forbi en mektig Packard Clipper de Luxe fra 1947. Rekkeåttere, synd de tok for stor plass for dagens biler. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er en Mostro, Powered by Maserati som vokter inngangen til Zagato-himmelen. Fra 2015, det ble bygget fem av den, og de har praktfulle referanser til mer eller mindre vellykket Le Mans historikk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er en Mostro, Powered by Maserati som vokter inngangen til Zagato-himmelen. Fra 2015, det ble bygget fem av den, og de har praktfulle referanser til mer eller mindre vellykket Le Mans historikk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Om ikke mange år fyller Zagato 100. Men det spruter fremdeles prosjekter og konsepter derfra slett ikke alle er bilrelatert. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Om ikke mange år fyller Zagato 100. Men det spruter fremdeles prosjekter og konsepter derfra slett ikke alle er bilrelatert. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Om ikke mange år fyller Zagato 100. Men det spruter fremdeles prosjekter og konsepter derfra slett ikke alle er bilrelatert. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Om ikke mange år fyller Zagato 100. Men det spruter fremdeles prosjekter og konsepter derfra slett ikke alle er bilrelatert. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Den virkelige klassikeren. Alfa Romeo 6C GS Spider Zagato fra 1931. Selve varemerket på førkrigs Mille Miglia. Denne bilen har bodd hos samme familie helt siden 1962 og er så original som det går an. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Den virkelige klassikeren. Alfa Romeo 6C GS Spider Zagato fra 1931. Selve varemerket på førkrigs Mille Miglia. Denne bilen har bodd hos samme familie helt siden 1962 og er så original som det går an. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Den virkelige klassikeren. Alfa Romeo 6C GS Spider Zagato fra 1931. Selve varemerket på førkrigs Mille Miglia. Denne bilen har bodd hos samme familie helt siden 1962 og er så original som det går an. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Den virkelige klassikeren. Alfa Romeo 6C GS Spider Zagato fra 1931. Selve varemerket på førkrigs Mille Miglia. Denne bilen har bodd hos samme familie helt siden 1962 og er så original som det går an. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Går det an å trekke skinnet tettere rundt en bitte liten bil med bitte liten mekanikk? 750 Fiat-Abarth fra 1957. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Går det an å trekke skinnet tettere rundt en bitte liten bil med bitte liten mekanikk? 750 Fiat-Abarth fra 1957. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også et strålende stykke minimalistisk kunst. Bygget på en Lancia Appia.. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også et strålende stykke minimalistisk kunst. Bygget på en Lancia Appia. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også et strålende stykke minimalistisk kunst. Bygget på en Lancia Appia. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også et strålende stykke minimalistisk kunst. Bygget på en Lancia Appia. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også et strålende stykke minimalistisk kunst. Bygget på en Lancia Appia. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette var starten på TZ-modellene. T for Tubolare rørgitterchassis. TZ 1 ble bygget i 102 eksemplarer, den blå er nr. 8 fra 1964. TZ 2 var jo enda råere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

I 1957 fikk Zagato bestilling på et spesialkarosseri på en Porsche 356. For ikke mange år siden ble det produsert en meget kort serie av den samme designen, som en"Sanction II» versjon. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

I 1957 fikk Zagato bestilling på et spesialkarosseri på en Porsche 356. For ikke mange år siden ble det produsert en meget kort serie av den samme designen, som en"Sanction II» versjon. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også dette er en ekte"forfalskning». På slutten av 80-tallet fant Aston Martin noen ledige chassisnummer, og sammen med Zagato bygget de seks DB4 GTZ"Recreations». (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Junior Zagato heter denne, fra 1971. Bygget på en 1300 ccm Giulia. 1100 eksemplarer satte Zagato sammen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Junior Zagato heter denne, fra 1971. Bygget på en 1300 ccm Giulia. 1100 eksemplarer satte Zagato sammen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

SZ-versjonen bygget på en Alfa Romeo 75 fra 1991 var vel kanskje mer underlig enn klassisk vakker? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men her er vi inne på klassisk Zagato igjen. Alfa Romeo 2600 SZ. Den kom i 1965 med trimmet motor i forhold til utgangspunktet. 105 slike ble solgt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men her er vi inne på klassisk Zagato igjen. Alfa Romeo 2600 SZ. Den kom i 1965 med trimmet motor i forhold til utgangspunktet. 105 slike ble solgt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er egentlig Pininfarina som skal ha skylden for denne Lancia Beta Spider. Men det var Zagato som produserte den for dem, og de som modifiserte taket litt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Langt inne på et mørkt loft, illusjon av et gammelt verksted, sto to tidlige elektriske Zagato-bybilforslag. Milania, med åpen side, fra 1972 og Zele, klassisk boks, fra 1974. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Langt inne på et mørkt loft, illusjon av et gammelt verksted, sto to tidlige elektriske Zagato-bybilforslag. Milania, med åpen side, fra 1972 og Zele, klassisk boks, fra 1974. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Inne i det mørke"verkstedet», med deler og verktøy i enormt, og tilfeldig, utvalg kan man drømme seg helt bort. Det vraket som er plassert der er en fransk 175 ccm mikrobil fra 1949, Mochet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Inne i det mørke"verkstedet», med deler og verktøy i enormt, og tilfeldig, utvalg kan man drømme seg helt bort. Det vraket som er plassert der er en fransk 175 ccm mikrobil fra 1949, Mochet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Inne i det mørke"verkstedet», med deler og verktøy i enormt, og tilfeldig, utvalg kan man drømme seg helt bort. Det vraket som er plassert der er en fransk 175 ccm mikrobil fra 1949, Mochet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Inne i det mørke"verkstedet», med deler og verktøy i enormt, og tilfeldig, utvalg kan man drømme seg helt bort. Det vraket som er plassert der er en fransk 175 ccm mikrobil fra 1949, Mochet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Inne i det mørke"verkstedet», med deler og verktøy i enormt, og tilfeldig, utvalg kan man drømme seg helt bort. Det vraket som er plassert der er en fransk 175 ccm mikrobil fra 1949, Mochet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er litt spesielt at en Porsche V10 Carrera-kunde kommer til Zagato og ber om å få modifisert bilen sin. De gjorde om taket til double-bubble og endret front og hekk, dermed ble den enestående. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er litt spesielt at en Porsche V10 Carrera-kunde kommer til Zagato og ber om å få modifisert bilen sin. De gjorde om taket til double-bubble og endret front og hekk, dermed ble den enestående. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Da Aston Martin nærmet seg produksjonsslutt i 2003 etter en produksjon på mer enn 7.000 eksemplarer AM-rekord, bygget Zagato en serie på 99 Coupéer. Dette er en av dem. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Da Aston Martin nærmet seg produksjonsslutt i 2003 etter en produksjon på mer enn 7.000 eksemplarer AM-rekord, bygget Zagato en serie på 99 Coupéer. Dette er en av dem. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Fait Aster Coupé Zagato fra 1973 er kanskje ett av Zagato-innslagene historien kunne klart seg uten. Markedet også, det ble aldri noe av den planlagte produksjonen (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Fait Aster Coupé Zagato fra 1973 er kanskje ett av Zagato-innslagene historien kunne klart seg uten. Markedet også, det ble aldri noe av den planlagte produksjonen (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Flaminia var Lancias overklassebil mellom 1957 og 1970. Zagato bygde flere coupévarianter på den. Dette er en Super Sport-versjon fra 1966. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Flaminia var Lancias overklassebil mellom 1957 og 1970. Zagato bygde flere coupévarianter på den. Dette er en Super Sport-versjon fra 1966. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Flaminia var Lancias overklassebil mellom 1957 og 1970. Zagato bygde flere coupévarianter på den. Dette er en Super Sport-versjon fra 1966. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Flaminia var Lancias overklassebil mellom 1957 og 1970. Zagato bygde flere coupévarianter på den. Dette er en Super Sport-versjon fra 1966. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Fulvia var heller ikke spesielt sjelden. Og selv om Zagatos Sports utgave fra 1970 var en katalogmodell, ser du den meget sjeldnere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Lancia Fulvia var heller ikke spesielt sjelden. Og selv om Zagatos Sports utgave fra 1970 var en katalogmodell, ser du den meget sjeldnere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er et skikkelig benchmark igjen. En Alfa Romeo Giulietta Sprint fra 1960, med Zagatos Coupé-karosseri. Sterk konkurrent til Bertones Sprint Speciale-modeller. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette er et skikkelig benchmark igjen. En Alfa Romeo Giulietta Sprint fra 1960, med Zagatos Coupé-karosseri. Sterk konkurrent til Bertones Sprint Speciale-modeller. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også gamle Alfa Romeo 1900 fikk overbevisende karosserier fra Zagato. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også gamle Alfa Romeo 1900 fikk overbevisende karosserier fra Zagato. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Også gamle Alfa Romeo 1900 fikk overbevisende karosserier fra Zagato. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Farvel for denne gang. Da regner vi med at 100-års jubileet i 2019 blir neste feiring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Og et siste blikk ned på Pantheon-gulvet, med mekaniske komponenter stilt ut som en installasjon på et kunstgalleri. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Zagato i Pantheon
Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Nå kommer vi til en fast post på løypa: Pantheon ved Basel. Denne gangen var temaet Zagato.
Pantheon er nesten en gjenganger på disse sidene. Som regel reiser jeg innom dette gammelbil-anlegget rett utenfor Basel når jeg er på vei til eller fra Genève.
Det er et spennende sted, dels en slags parkeringsplass for gammelbileiere. De kan oppbevare bilene her i kontrollert miljø, parkert oppover en lang korketrekkerformet gate som slynger seg opp mot ytterveggen av et svært bygg.
Dels er det en salgshall for ganske få, spesielt utvalgte klassiske biler som du også kan komme tett innpå. Og dels har de stadige utstillinger som varer et halvt års tid, hver.
Jeg har sett Bugattier der og Porscher, de har hentet frem en utrolig blanding av låvefunn og vrak, og de har hatt en skikkelig dannelsesreise om sveitsiske karosserier. Plutselig var ikke italiensk karosserikunst SÅ enestående.
Og nå feiret de Zagato.
Ikke helt på dagen riktignok, Zagato ble grunnlagt i 1919. Men som en av verdens eldste, og mest distinkte karosseri-skreddere var dette et ganske opplagt tema. Ta det gjerne som en generalprøve for 100-årsjubileet.
Dersom man skulle lage en katalog over de Zagato-designene som virkelig fortjente en plass i historien – og det betyr ikke nødvendigvis at de er vakre – kommer vi nok opp i et sted mellom 3- og 400.
Vi var ikke akkurat der nå. Men Stephane Schwarz – en annen god venn du også ofte har møtt på denne siden (ex-Qashqai blant annet) – som er sjefdesigner for Zagato nå, hadde stått for utvalget og arrangementet.
Der var det ikke noe å klage over. Fra de ikoniske to-seters Alfa Romeoene fra 20-tallet, de som virkelig satte Zagato på kartet, til de siste Aston Martin og Maserati og andre kortseriebiler bygget i et par eksemplarer for folk som kommer med den nye bilen sin, men gjerne vil ha den enda mer skreddersydd.
Og innimellom har vi vært borte i det meste, fra de utrolige trange små "double-bubble" Abarthene, der karosseriet ser ut som det er vakuumformet rundt bil og passasjerer via firkantede elektriske by-bokser til noen forsøk som virkelig ikke er vellykkede.
Men hele veien ser vi en blanding av design-håndskrift og glede over å gjøre noe spesielt som gjør det så spennende å følge firmaer som dette.
Og i tillegg til Zagato-biten får vi altså alt det andre som Pantheon har å by på.
Definitivt verdt et besøk.