-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Konsept og ny rallybil
Hyundai viser en racerigget bil basert på nye i30. På standen står også neste års rallybil som viser at vi har mye å glede oss når neste WRC-sesong sparkes i gang i Monte Carlo i januar.
RN30 er navnet på konseptbilen som har en toliters turbomotor med hele 380 hester under panseret. Bilen er utviklet i Korea i tett samarbeid med Hyundai Motorsport – divisjonen som bygger og drifter WRC-bilene.
Konseptbilen presenteres under merkenavnet «N» som skal komme med en serie sportslige biler i årene fremover.
Racing-teknologi
Den har en våtclutch DCT girkasse og firehjulsdrift for å få kreftene effektivt ned i asfalten. Eksosanlegget er elektronisk variabelt for å gi vellyd under akselerasjon og aktiv kjøring.
En elektronisk differensialbrems, eLSD, sikrer at hvert hjul får riktig moment for raskest mulig akselerasjon og effektiv kurvekjøring.
Vekt-optimalisert
I samarbeid med BASF har Hyundai utviklet en ny type plast for å holde vekten så lav som mulig – uten at det går på bekostning av sikkerhet og stabilitet. Det nye materialet skal ifølge Hyundai være mer miljøvennlig enn standard polymer som er mest utbredt i bilindustrien.
Innendørs har man fjernet alle overflødige komponenter, mens en del tyngre deler er flyttet ned i bilen for å senke bilens tyngdepunkt. Også setene er senket for å oppnå en perfekt kjøremaskin.
Lavere og bredere
Sammenlignet med en vanlig i30 er RN30 senket med hele 84 mm mens bredden er økt med 30 mm.
Aerodynamiske hjelpemidler som store luftinntak, sideskjørt og en gedigen hekkspoiler montert over bakluka sørger for å «klistre» bilen til asfalten samtidig som det gir den et ekstremt utseende.
Bilen har 19-tommers felger og to midtmonterte keramiske hvite eksosrør.
Førerorientert
I tett samarbeid med ingeniørene i Hyundai Motorsport har man utviklet et interiør hvor sjåføren kan konsentrere seg om bilen og veien. Et racingsete med 6-punkts belter og integrert veltebur styrker karosseriet og beskytter sjåføren i alle situasjoner.
På innsiden av A-stolpen, samt på haifinne-antennen, finnes kameraer slik at sjåføren kan gjøre videoopptak av sin egen kjøring.
Sammen med konseptbilen viser Hyundai sin nye i20 WRC som skal delta i neste års Rally-VM hvor reglene endres til fordel for biler med et mer dramatisk utseende og kraftigere motorer.
I Paris står også en forsmak på hvordan Citroëns nye utfordrer i WRC vil se ut, og dette ser meget lovende ut for sporten.