-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Dodge Journey 2.0 CRD R/T Aut.
En interessant nykommer som byr på akseptable kjøreegenskaper. Lasteevne og plass er mindre imponerende.
Dodge Journey er en litt pussig skapning, vi tenker ikke så mye på den kantete, maskuline designen, men på det faktum at den her på berget fremstår som en flerbruksbil med mulighet for 7 seter – mens den internasjonalt kalles en "cross over" og leveres med firehjulsdrift, og altså er en SUV. Noen detaljer røper SUV-basisen, for eksempel når vi kikker under bilen og ser at plattformen er forberedt for 4WD.
Et annet eksempel er at vår testbil, med høyeste utstyrsnivå (R/T), er standardutrustet fra fabrikk med 19-tommers M+S-dekk (Mud & Snow), altså "helårsdekk" som vanligvis er forbeholdt firehjulstrekkere.
Det er en fordel og to åpenbare ulemper med disse dekkene. Fordelen er at de bidrar til lavt støynivå, mens minussiden først og fremst viser seg i form av lang bremselengde (en halv bil-lengde mer enn S-Max) og dårligere styrefølelse.
I førersetet sitter vi lavt i forhold til dashbordet, og det er vanskelig å vite hvor langt frem fronten på bilen befinner seg. Høyrebenet har god sidestøtte mot midtkonsollen, men venstrefoten finner en fothviler med en merkelig form, hvor hælen har støtte, men støtten slutter midt under skoen. Skinnsetene, som er standard på dette utstyrsnivået, er i glatteste laget og gir ikke optimal støtte verken i sittepute elle rygg.
Motoren (pumpedyse-motor fra VW) kjennes i minste laget for en så tung bil (130 kg tyngre enn S-Max), men vi blir nok lurt av motorstøy under akselerasjon, for våre akselerasjonsmålinger viser at den bare er litt tregere enn konkurrenten, både fra stillestående og under mellomakselerasjon. Støymålingen vise dessuten lavere totalstøy, det er nettopp pumpedysemotoren som er den største støykilden, mens det er lite bråk fra M+S-dekkene.
Styringen er dvask rundt nullpunktet, du må vri mer på rattet her enn i S-Max før det skjer noe. Når du er i fart i svingene kjenner du også at responsen fra underlaget, også kalt styrefølelsen, er noe mer diffus. Hjulopphenget svelger fint unna "normal" dårlig asfalt, men har problemer med større ujevnheter og tverrskjøter.
Kjøreegenskapene er absolutt ikke dårlige, men når Journey har vært så "uheldig" å utfordre S-Max til duell får den bryne seg på den av de store flerbruksbilene som sannsynligvis har best kjøreegenskaper. Dermed faller den litt igjennom i denne disiplinen, men ville hevdet seg godt mot nær sagt alle andre konkurrenter.
En side av saken er at bagasjeplassen er begrenset når alle seter er i bruk, en annen er vekten. Hvis bilen er fylt opp med passasjerer, er det bare "høyde" for 125 kg bagasje før grensen for tillatt nyttelast overskrides. Dette er inkludert eventuell taklast. Journey har mange skjulte oppbevaringsrom, for eksempel under passasjersetet foran og under gulvet i andre seterad. Dessuten kan ryggen på passasjersetet foran legges ned slik at du kan laste inn gjenstander som er 280 cm lange.
LES VIDERE:
- Ford S-Max
- Konklusjon- Tekniske data