-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ferrari med 65 grader
Et originalt tema for en utstilling: Ferraris 65 grader. Du kan besøke den i galleria Ferrari i Maranello enda noen uker.


Ãverst ser vi F2 Dino V6-motoren pÃ¥ halvannen liter fra 1956. Nederst V12-motoren fra 550 Maranello. Den 45 Ã¥r gamle motoren hadde en litereffekt pÃ¥ 120 hk, den hypermoderne, bare pÃ¥ ca. 90.
Øverst ser vi F2 Dino V6-motoren på halvannen liter fra 1956. Nederst V12-motoren fra 550 Maranello. Den 45 år gamle motoren hadde en litereffekt på 120 hk, den hypermoderne, bare på ca. 90.
Det har vært mange motorer derfra, en tid hadde han så mange på hyllene at uansett hva motorsport-myndighetene bestemte av nye formler, sto det alltid en Ferrarimotor klar. Til og med en to-sylindret langslagmotor på fire liter hadde han på lur en gang, uten at noen riktig vet hva slags bane den skulle være egnet for.
Men det er kanskje ikke sylindertall eller testa rossa som i størst grad betegner Ferrarimotoren. Det er nok vinkelen mellom sylinderblokkene. Og 65 graders motoren er nok den mest kjente, og utvilsomt den som har levd lengst. Du finner akkurat det målet i dag i 550 Maranello motoren, og du fant den første gang i Dino motoren til Grand Prix bilen i 1958. Men egentlig begynte den enda tidligere, i 1956 som type 156 (1,5 liter, 6 sylindre) for Formel 2. Oppkalt etter Ferraris sønn Alfredo (=Alfredino, = Dino) som døde så alt for tidlig av leukemi. Enzo Ferrari insisterte alltid på at det var Dino som hadde insistert på 65 graderen.
Det er denne motorfamilien, i seks eller 12-sylindret utgave som nå blir feiret av Ferarri-museet hjemme i Maranello. Du møter dem i alle fasonger, som produksjonsmotorer for snille Fiat sportsbiler, som drivkraft i den vakreste Ferrari noensinne – den opprinnelige Dino, i racerbiler og i sportsbiler. Du møter også en skikkelig forklaring på hva det egentlig er for en vanskelig vinkel vi snakker om, hvordan motorene i dag må utstyres med kamuflasje-konstruksjoner for å sikre en skikkelig balanse, og du møter masse historisk sentimentalitet.
Og du møter selvfølgelig nye porsjoner myter som er med på å opprettholde Ferraris renommé som noen helt uvirkelig.
Men for en god idé å lage en utstilling rundt en sylinderblokk-vinkel.