Nærmere bunnen kommer du ikke

Tesla plasserer seg helt i bunnen av J.D Powers kvalitets-statistikk. Men resultatet er "uoffisielt"

Publisert Sist oppdatert


J.D. Powers kjører en kvalitetsstatistikk som egentlig er ganske smart.

De spør eiere av nye biler hvor mange feil de har opplevd i løpet av bilens første 90 dager. Og hos J.D. Power (akkurat som hos kunden) er en feil en feil.

Et totalt motorhavari teller ikke mer enn en vindusvisker som ikke virker. For bransjen og garanti-analytikere kan dette virke overfladisk. For kunden virker det fornuftig.

Og undersøkelsen har etter hvert fått slik tyngde at verken Kia eller Dodge nøler med å rope med store bokstaver at de er på topp i den siste undersøkelsen.

Om de er på topp fordi bremsene var ypperligere eller fordi sentrallåsen ikke sviktet er uinteressant i sammenhengen.

Derfor vet vi heller ikke hvorfor Tesla endte på den absolutte bunnplasseringen.

Men vi vet at det ikke kan være på grunn av dårlig lakk eller noen av de punktene som gjorde at Consumers Report plasserte Tesla blant de femten minst pålitelige – for slike feil vil ikke dukke opp i løpet av de første 90 dagene.

Men vi vet hvorfor Tesla endelig er kommet med. Spesielt for oss her hjemme har det vært litt spørsmål etter Tesla på kvalitets-analyser – men de er jo ikke veldig samarbeidsvillige der heller.

J.D. Powers jobber nemlig i samarbeid med produsentene – de får hjelp til å finne nybileiere – et stort antall som J.D. Powers så selv velger ut fra.

Den hjelpen får de ikke av Tesla. Det vil si, det var 15 stater de ikke kunne dekke, men J.D. Powers sier at de fant mange nok eiere i de 35 andre statene til at de kan danne seg et pålitelig bilde.

Og det bildet sier 250 PP100! Det vil si 250 feil per 100 biler. Nesten det dobbelte av de to på toppen.

Årets statistikk er forresten bemerkelsesverdig på et annet punkt også. Det er første gang på de 34 årene undersøkelsen har vært gjennomført at en ikke-import har ligget på toppen.

Powered by Labrador CMS