EuroNCAP og troverdigheten

Spørsmålet begynner nå å bli reist om hvor troverdig EuroNCAP kræsj-testen er. I to tilfeller har Mitsubishi fått pepper så det holder for sine prestasjoner, men så dreier det seg om biler med utstyr som ikke selges her. Og hvorfor ble Multipla og Zafira utsatt? Og, mest spennende, hvorfor er bilprodusentene blitt så glad i undersøkelsen?

Publisert

Så oppdaget bilprodusentene at publikum interesserte seg for dette, så ikke bare stilte fabrikkene større ressurser til rådighet for test-organet. Det skrøt også uhemmet av at nå konstruerte de biler etter EuroNCAP-kriteriene. Det begynte med andre ord å bli interessant å få fire stjerner.

Bortsett fra at det ble slutt på fire stjerner. Bilfabrikkene begynte å bli så flinke til å bygge firestjerners biler, at de måtte sette opp enda en (som foreløpig bare Laguna II er tildelt).

Og så var det mars-testen. Da ble mini-MPV'er testet. Picasso, Tino og Scenic scoret fire, Premacy og Space Star (med manglende utstyr) fikk tre. Og Zafira og Multipla fikk ingen, for der hadde produsentene bedt om å få levere et nytt sett biler! Fra den første miniMPV-testen fant sted, til en ny en ble offentliggjort forleden, har det vært solgt 7.000 Zafiraer og 1.000 Multiplaer bare på ett av de store Europeiske markedene. Til kunder som ikke fikk de samme informasjonene som en Scenic- eller Picasso-kunde kunne fått.

Mistanken om at FIA og alle deres samarbeidspartnere i EuroNCAP begynner å bli vel mye erteris med bilprodusentene, begynner derfor å dukke opp. EuroNCAP-folkene forsvarer seg med at de vil gi produsentene muligheter til å gjøre endringer som øker sikkerheten, selv om forbedringene dukker opp i seneste laget.

I Fiats og Opels tilfelle kan det ikke ha vært snakk om store forbedringer. Begge endte opp med tre stjerner.

Powered by Labrador CMS