Tysk imageproblem foran IAA

Tyske Automobilwoche har fått tilgang til en imageundersøkelse som sier klart fra at i forkant av den store bilutstillingen i Frankfurt, har tysk bilindustri et solid imageproblem.

Publisert Sist oppdatert

Bladet, som er en datterutgave av amerikanske Automotive News, siterer ganske omfattende fra en undersøkelse gjort av et forskningsinstitutt som heter Media Tenor. De har sjekket nyhets- og næringsliv-avdelingene til 36 ledende print- og etermedier i Tyskland i tiden 1. januar til 15. august i år.

”Tyske produsenter kjemper med et massivt imageproblem”, er den klare konklusjonen. Instituttet har ganske enkelt vurdert alle innslagene de har kommet over i en positiv og en negativ del, og regnet ut med hvor mange prosent den ene delen har overtaket.

Selv de flinkeste guttene i klassen, BMW og Porsche ligger bare midt på treet, mens for eksempel Volkswagen (der de har undersøkt flere enn 5.000 innslag) har 21,6 prosent overvekt av det negative. Trøst: de siste ukers Sex&Korrup-skandale ”ser ikke ut til å ha skadet omdømmet til VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder”. Daimlerchrysler (4.586 innslag) har en overvekt av negativt på 14 prosent.

Dårligere enn disse har bare Mitsubishi, 36,8%, Daewoo, 37,3% og MGRover, 66,4%. De beste er Renault-Nissan, med Peugeot-Citroën og Toyota tett etter.

Det later til at tyskerne skorer ganske dårlig fordi de ikke uten videre har hevet seg på Hybrid- og Partikkel-filter trenden. Hvilket bare viser hvor nødvendig det er å bøye seg for primitive tabloidvinkling så fort som mulig. Dessverre.

En liten trøst til: tyskerne er på vei oppover, ikke minst på grunn av nye, solide resultater i kvalitetsundersøkelsene.

Powered by Labrador CMS