-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nok en kineser
Først var det Wuling, så ble det Baojun – og nå er det Bao Jun.
Dette er GM’s nye lavprisprodukt i Asia. Bilene skal produseres av Wuling. SAIC-GM-Wuling er et konglomerat, basert på ”joint venture” - samarbeid og gjensidige aksjeoppkjøp.
Og for at ikke GM’s renommé skal skades av billigbil-produkter, har man altså valgt et annet navn enn GM’s tradisjonelle.
Bao Jun betyr visstnok ”kjær hest” – og dette er ikke den første hesten vi ser blant bilmerker. Det skulle være unødvendig å nevne Ferrari, eller Ford Mustang. GM i Kina bruker i hovedsak Buick som navn på sine produkter, så vel importerte som de kinesiskproduserte.
Prismessig antydes det at en økonomiversjon av denne Bao Jun, skal koste ca. 50.000 kroner. Internt kalles den GP50 og er omtrent på størrelse med en Dacia Logan.
Bilen forventes å være klar til produksjon neste år. På samme måte som Dacia, er Bao Jun tenkt å bli en bil for litt tøffere forhold, bl.a. på landsbygda i Kina, hvor vei og bilbehov avviker en del fra storbyene.
Men også enda billigere modeller er antydet, helt ned mot 4000 US Dollar ble det spådd i 2009.
Dette prosjektet ha startet for et år siden, ved at GM gjennom sitt samarbeide med SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp.), også kontrollerer Wuling.
Nå som kamuflerte testbiler er observert, ser man klart likheten til Wulings Demo Car fra utstillingen i Shanghai og Bejing.
Det snakkes om at plattformen for denne bilen er GM-Daewoo’s J200 platform. Motorene blir også kjente fra GM/Daewoo; 1,6 og 1,8 liter Twintec - sist sett i Buick Excelle, en kinesisk GM-bil.
LES OM: Mektige menn i Kinas bilindustri
Det er ingen tvil om at General Motors tar det kinesiske markedet seriøst, her er det utvikling, og store produksjonstall å hente i årene som kommer. Ikke rart de vil ha biler i alle segmenter.
Det skal være planer om SUV og MPV også under Bao Jun navnet, produsert ved Wulings fasiliteter. Og ressurser er det nok av, både hos SAIC, nr. 1 på Kinas liste over bil- og motorprodusenter sist år, og hos GM (Se oversikt på www.ecocar.no/side4.html).