Dæmonen
Dæmonen
Dæmonen

Ny Mazda i Danmark

Dæmonen heter den aller nyeste Mazda’en, og her kan vi virkelig snakke om en eksklusiv modell. Den finnes i to eksemplarer og det er bare et eneste sted du kan kjøre den. Du må til København.

Publisert Sist oppdatert

Men det er allikevel noe galt med den for det høres ikke ut som noen harmonisk motorlyd – tvert om, det høres ut som primitiv mekanikk i alvorlige vanker, og det likner jo ikke akkurat Mazda.

Men så ser vi den – en 24-seter som henger opp ned i luften – dette er ikke din vanlige Mazda, nei.

Det det dreier seg om årets nye attraksjon i Tivoli i København. Dæmonen kaller de den, er forholdsvis avansert berg-og-dalbane med et par innebygde hvine-faktorer av høy klasse.

Men hva nå dette har med denne siden å gjøre?

Flere ting. For det første er berg-og-dalbaner Kultur (selv om vi kanskje foretrekker de som er bygget opp i tre og som nøyer seg med bevegelser i to dimensjoner) og fortjener all den oppmerksomhet vi kan være med på å gi slike. For det andre snakker vi her et Product Placement på høyt nivå. Og dessuten har BilNorge, som foreløpig eneste bilorgan i Norge, gjennomført en omhyggelig test av fenomenet.

Tivoli har oppdaget Mazdas Zoom-Zoom-kampanje, og er det noe som er zoom-zoom, så er det vel nettopp en slik bane. Dermed har Mazda adoptert hele banen og det er så gjennomført at ikke bare er en RX8 plassert sentralt midt inne i bane-anlegget, men detaljer som portene man passerer gjennom er utstyrt med Mazda-logo.

Glitrende ide, problemet er bare at banen selv lot endel tilbake å ønske. For 60 kroner (eller 4 billetter) hadde vi ventet litt mer. Snaue 600 meter går fort, spesielt når toppfarten er oppunder 80 km/t. Det er tre forholdsvis gode loops underveis, særlig er den brå skruen litt interessant, men det hele er dessverre over før du riktig har fått opp stemmeleiet.

Og det er selvfølgelig ikke snakk om å ta den en gang til, med en gang. Det er ned og stå i kø igjen. Et positivt resultat av den korte kjøretiden er selvfølgelig at det blir ikke så lenge å vente. Det er to tog, hver med 6 x 4 plasser, så det går unna.

Litt skuffende med disse moderne banene er at værforholdene spiller veldig liten rolle på hvordan de kjører. Som en med lang fartstid fra Dyrehavnsbakken vet vi alt om hvordan våte skinner - og litt for mange bayere på bremsemannen – så gammel er b&d-banen der ute – kan gjøre opplevelsen enda litt sterkere. Det opplever vi heller ikke i Dæmonen.

Men minusene til tross, den er absolutt verd en tur. Og Mazda skal ha masse applaus for en litt original markedsføring.

Powered by Labrador CMS