Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV
Miluira EV

En-seters elbil. Sprø!

Siden vi er i en stim av el-biler, virkelige og imaginære konseptutgaver, får vi ta med denne også, for helhetens skyld: Takayanagi Miluira. Jeg sa IKKE Miura!

Publisert Sist oppdatert

Vi kan vel sannsynligvis slå fast at dette ikke er ment som noe seriøst bidrag i klimadebatten. Det later nemlig ikke til at det praktiske er viet noen oppmerksomhet i dette prosjektet.

Bare se på designen. Finnes det en mer misforstått oppfatning av karosseriformer fra 20-årene?

Et eneste sete antyder jo også at her er vi egentlig på bortsiden av en golf-cart. Den har jo som regel plass til caddyen også.

Nå sier produsenten, åpenbart på ramme alvor, at han tar bestillinger for biler som skal leveres neste år en gang. Han forteller om en motor på 3,5 kW, batteriene er antiavanserte bly/syre-versjoner, derfor blir vekten såpass heftig som 350 kg.

Hadde han valgt større rekkevidde, hadde det nok blitt enda noen hundre kilo, men her snakkes det om 60 km/t i toppfart og en rekkevidde på 35 km.

Hvem ville ønske å kunne kjøre lenger i denne?

Hvis du mot formodning skulle ønske en tur til, tar det 12 timer å lade den opp fra en vanlig husholdningsplugg.

Siden den bare så vidt er over 2 meter lang, blir dette noe av bilverdenes dyreste hvis du regner kroner pr. meter. Prisen er 75.000 dollar – hvilket definitivt høres ut som en spøk. Du kan få to Nissan Leaf for den prisen.

Og de to er ni meter lange til sammen. Da begynner det å bli litt mer akseptabelt.

Powered by Labrador CMS