Litt dyrere, og veldig meget billigere

Til et foredrag om fremtidens bil på en stor SAE-konferanse, spår folk fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) at bilen vil øke 5% i kost for å bli 35% mer brennstoff-effektiv.

Publisert
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

SAE er den amerikanske organisasjonen for bilingeniører. En gang i året holder de en kjempekongress med tilhørende utstilling.

MIT er en kjempe når det gjelder å titte i krystallkulen for bilindustrien, og når de spår om fremtidens bil setter resten av bransjen seg rett i stolen og lytter.

Det MIT vil si er at for en prisøkning på 5% for bilen, vil man kunne få en vektreduksjon på 15%. Dette sammen med andre forbedringer i konstruksjonen vil kunne bedre forbruket med 35%.

Lenger frem ligger en bedre forbrenningsteknologi og litt mer radikale materialer som kan medføre 8% lavere vekt og ytterligere 12% bedring av økonomien. Her blir ikke kost/nytte forholdet like dramatisk, for da vil prisen gå opp med nye 8%.

Den ultimate forbedringen vil hydrogen-brenselcelle-bilen stå for. Nesten ingen giftige avgasser, 55% lavere energiforbruk enn dagens biler, MEN 40% prisøkning.

”Future Light Duty Vehicles heter MITs innlegg, og det har nummer 2001-01-1081. Ikke bare vi med bildilla burde lese det. Også politikere vil for eksempel ha godt av å vite hva som er mulig og hva som ikke er det.

Powered by Labrador CMS