-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Onyx på tre
Nå er bildene av scooteren her. Den som også heter Onyx og som er i slekt med Kobber & Karbon-konseptet som Peugeot presenterer i Paris.
Da Peugeot presenterte en spesialutgave av RCZ i sommer, bare for Frankrike og Tyskland riktignok, kunne vi ikke ane at vi ville ende opp i en stim.Konseptbilen har vi allerede presentert, den er noe av det siste Per Ivar Selvaag gjorde før han forlot Peugeot for å reise tilbake til USA og se litt nærmere på Industridesign. Men han kommer til Paris, så da får vi nok høre hva han ville med denne.Men Onyx-ideen, denne bruken av flere kontrasterende materialer i det eksteriøret, fant nok gjenklang i korridorene etter at Per Ivar hadde forlatt Paris i sommer, for oppskriften er ført videre.Ikke av Peugeots egne designere riktignok, men av den nye selvstendige designgruppen som heter Peugeot Design Lab. Den er bygget opp som, for eksempel, BMWs DesignWorks og skal også tilby designtjenester til eksterne kunder.Det er mulig at deres trehjuls scooter (og en tohjuls tråsykkel som kommer om en dag eller to) vil fungere som et godt visittkort. Riktignok følger den i Karbon & Kobber-fotsporene til firehjulingen, men den har et ganske annet uttrykk som vel ligger ganske tett opptil en japansk anime-stripe.Her er det ikke snakk om super-prestasjoner, vi er ganske fjernt fra bilens nesten 700 hester. Scooteren er en hybrid konstruksjon der en 400 ccm motorsykkelmotor er kombinert med en elmotor og til sammen gir de 60 hester.I ren elmodus gjør den ikke mer enn 50 km med 50 km/t, men med forbrenningsmotoren har den en rekkevidde på over 50 mil – hvilket er alt vi vet om prestasjonene foreløpig.En liten original detalj er en dings som designerne kaller ClipBox. Når den er montert på plass mellom sete og styre, vil føreren kunne lene seg over denne og nesten se ut som en motorsyklist. Og dermed går scooteren i det som Peugeot kaller Sports Modus.Uten boksen sitter man mer rett opp ned med føttene plantet på gulvet. Og det hele er gått over i en Urban modus. Om designerne har lekt seg med at dette også skal endre kjøretøyets egenskaper, aner jeg ikke. Det er mulig jeg kommer til å huske å spørre om akkurat det.Det jeg er mest nysgjerrig på er imidlertid hvorfor de valgte navnet Onyx. Onyx er jo et mineral, steinselgere på turiststeder selger det ofte, og da vil du se at den inneholder lag på lag med omtrent alle farger som finnes.Bortsett fra blått, sier de lærde. Og bortsett fra Kobber sier jeg. Men i hvert fall er det mangefarget, og det er noe Selvaags strenge overflate i hvert fall ikke er. Han har nok en forklaring.Og selvfølgelig kan vi vente oss en ny spesialutgave av RCZ der det blanke båndet som går langs sidene fra fronten og over taket kommer til å få en kobber-overflate.