Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic Speedster

Technic Speedster

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 904 Carrera GTS

Technic 550 Spyder

Technic 904 Carrera GTS

Technic 550 Spyder

Technic 550 Spyder

Technic 550 Spyder

Technic 550 Spyder

Technic 550 Spyder

Tiden står stille

Når vi snakker Porsche 904 fra engelske Technic snakker vi ikke om en kitcar. Vi snakker om at tiden har stått stille. Denne 1964-modellen bygges som de gjorde det for nesten 50 år siden.

Publisert Sist oppdatert

De engelske Porsche-spesialistene ”Martin and Walker Limited” bygger helt akseptable replicaer av klassikere som 550 eller Speedster eller 356. Helt ok biler der du for en billig penge og mange Boble-deler får en hyggelig reise inn i illusjonsland.

Men når vi snakker deres 904, snakker vi hardcore – bortsett kanskje fra prisen. 45.000 pund, før du har valgt noen drivlinje, er nemlig ikke så ille. Skal du ha en original – dersom du var så utrolig heldig at du fant en – måtte du ut med godt over en mill av denne valutaen.

904 var vel egentlig den siste klassiske Porschen som var bygget som racerbil, men som også gjorde seg godt i gata. Sånt må man betale for.

Bilen dukket opp som et resultat av at Porsche forlot Formel 1 i 1962. 904 ble så bygget som en etterfølger til 718 (det er i disse tilfellene jeg går i surr i Porsche-tellingen) og var første medlem av en konkurransebil-familie som endte med mektige 917.

I Technic-utgaven er bilen en eksakt kopi av forbildet. Den bygges med de samme materialene og etter den samme oppskriften som originalen, og i den grad det kan gjøres, bruker man originale Porsche-komponenter.

En av deres biler ble ansett som såpass autentisk at den fikk lov til å delta i Carrera Panamericana (der den vant andreplass i klassen to år på rad).

Det er altså opp til kjøperen å velge drivlinje. Det mest harmoniske er jo å finne noe i nærheten av de nesten 200 hestene som Ernst Fuhrman fikk ut av sin flunkende nye motor, ”verdens mest kompliserte firer” ble det snakket om den gang.

Men Technic har mange forslag, sekseren fra 911, med alt fra 2 til 3,6 liters slagvolum og en 915 eller 914 femtrinns transaksel.

Det er imidlertid nesten det minst interessante, det er når man ser to-farts pantograf-viskeren på den store frontruta, eller replica-instrumentene, med en kjerne av moderne VDO, eller plastdekslene over Hellas 7-tommere eller velour-setene eller Moto Lita-rattet eller bensintanken av aluminium eller det som ser ut som den opprinnelige oljekjøleren foran, man virkelig begynner å skjønne at her har man et kunststykke.

Det spiller nesten ikke noen rolle om den går i det hele tatt.

Men det gjør den. Kanskje ikke helt i Cayman R-klasse riktignok, selv om prisen er på Cayman-nivået (pluss litt til). Men alvorlig talt, Cayman er en av favorittene, men hvis jeg kunne velge ville jeg nok falt for gamlingen ja.

Powered by Labrador CMS