SAAB ønsker et kaldt USA

”En kald vinter vil hjelpe sier Debra Kelly-Ennis til Ward’s Automotive Report. Hun er leder for SAAB i USA og snakker om salget av den japanske 9-2X.

Publisert Sist oppdatert

Det skal mye til, forhandlerne solgte 316 av disse re-feisa Subaruene i september, siden introduksjonen i sommer er totalen oppe i 726. De er da en bitte liten del av de til sammen 28.915 biler SAAB har solgt i USA så langt i år. Omtrent ¾ av salget i tilsvarende periode i fjor. De skal være glad til om de ender på den pessimistiske prognosen på 40.000 biler i hele 2004 – 20 prosent under 2003-totalen.

Andre ting som har gått galt? Å ja, for eksempel det at alderen på de som kjøper denne SAABaruen er langt høyere enn det som var planlagt som målgruppe. Bilen skulle trekke til seg 35-åringer, ble vi fortalt. De som kjøper den er mellom 45 og 65 år – og det er alvorlig når du er amerikansk markedsfører.

Årsaken er, som fortalt ofte tidligere, at kundene svikter SAAB til fordel for SUV’er. Men denne tappingen skal altså SAAB stanse ved å introdusere 9-7X ganske snart. Denne lett modifiserte Chevrolet TrailBlazer skal hjelpe SAAB til å holde på kundene, og det er meget store håp knyttet til den.

Inntil Kelly-Ennis sier at noen skikkelig vekst i salget venter ikke hun før i 2006 da SAAB kommer med sin egen 7-seters crossover utgave, som – i følge sjefen - skal hete 9-6X.

Så da vet vi i det minste det.

Powered by Labrador CMS